Heder og ære til Norges første cheddar

- Jeg opplever at alle «hjelperne» dine fra nøkkelpersoner som Kjetil, Mads, Hege til alle de ansatte ellers viser en opprømthet og en kjærlighet til en fantastisk plass og et konsept helt utenom det vanlige, sa ordfører Lars Magnussen i Jevnaker kommune, da han delte ut Spesialitet-merket for en unik Cheddar til Olav Lie-Nilsen ved Thorbjørnrud hotell
Olav Lie-Nielsen med sin Spesialitet-merkete Cheddar. Foto: Maren Nordtorp Larsen/Matmerk

Thorbjørnrud hotell i Jevnaker sitt nye ysteri ble åpnet med en høytidelige seremonien den 24. august. Under åpningen fikk de også tildelt diplomet som viser at deres Cheddar er blant de beste lokalostene i Norge.

- Vi har jobbet de siste syv årene med å framstille perfekt melk for ysteriet. Så det å få tildelt Spesialitet-merket for vår cheddar er veldig tilfredsstillende, sier en stolt og fornøyd hotelleier, Olav Lie-Nilsen. - Det er hyggelig med anerkjennelse for hardt arbeid. Vi føler at det å få Spesialitet-merket for vårt produkt gir troverdighet, og vi ønsker å innlemme merket i vår videre markedsføring.

Thorbjørnrud hotell produserer ikke bare cheddar, men også en rekke andre produkter, som alle er basert på egne råvarer. Ysteriet befinner seg i hotellets gamle svømmebasseng, og er basert på melk fra gårdens egne kyr.

Gjennom nåløyet

- Dette har vi ventet på lenge, sa fagjuryen for Spesialitet sine medlemmer da de vurderte cheddaren fra Thorbjørnsrud. Dette er cheddar av topp kvalitet med frisk, syrlig og noe floral smak.

Spesialitet-merket er et informasjonsmerke for norskprodusert mat og drikke, basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskrifter og laget av stolte fagfolk. Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som sniffer, smaker og smatter seg gjennom produktene som ønsker å bruke merket. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet og smak før de tildeler Spesialitet og ledes av Lars Sponheim.

Marit Strand, Fagsjef Spesialitet
E-post: marit.strand@matmerk.no

Cheddar fra Thorbjørnsrud med Spesialitet. Foto: Maren Nordtorp Larsen/Matmerk
Ordfører i Jevnaker, Lars Magnussen og Fagsjef i Matmerk; Marit Strand overleverer Spesialitet-merket til Olav Lie-Nielsen for hans Cheddar. Foto: Maren Nordtorp Larsen/Matmerk