Harald A. Møller AS oppsummerer 2018 og deler prognoser for 2019

På et pressearrangement hos Norges største bilimportør i dag, oppsummerte ledelsen i Harald A. Møller AS året så langt, samt ga innsikt i prognoser og lanseringsplaner for 2019.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS

- 2018 blir også et bra år for Harald A. Møller AS samlet sett, selv om vi også ser tilbake på et år med krevende endringer knyttet til innføringen av GDPR og WLTP, uttalte Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

- Vi tror på et totalmarked på 150.000 personbiler i 2019, og et totalmarked for nyttekjøretøy under 3,5 t på 36.000 biler, sa Hekneby.

WLTP-overgangen for personbiler løses ved hjelp av en overgangsordning, som gir større forutsigbarhet og datagrunnlag før endringene trer i kraft for fullt. Nå tar Ulf Tore Hekneby og Harald A. Møller AS til orde for å starte planleggingen av WLTP-overgangen for varebilsegmentet.

- Det haster å finne gode løsninger for WLTP-overgangen i varebilsegmentet. Dagens system for avgiftsberegning er laget for personbil og tilpasset varebiler, noe som ikke kommer til å fungere etter WLTP-overgangen. Utslagene blir sterkt uheldige for bransjen og alle de som har arbeidsplassen sin på fire hjul rammes. Arbeidet med å finne et hensiktsmessig avgiftssystem for varebiler må begynne nå, sier Hekneby.

Hekneby presenterte også det nye lederteamet i Harald A. Møller og orienterte om de mange innovative prosjektene ledet av det digitale teamet. Hekneby delte nyheten om etableringen av «service operations», og fortalte om styrkingen på kommunikasjonssiden med den nyeetablerte avdelingen «marketing operations», som skal jobbe tett med kommunikasjonssjefene og fire digital content managers.

- Volkswagen vil for niende året på råd bli Norges mest kjøpte bilmerke, sa Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen.

- 2019 vil bli et særdeles spennende år for oss, både knyttet til nye T-Cross, nye Passat og nye Golf 8. I tillegg vil vi starte forhåndsreservasjon av den nye fullelektriske ID, som det vil bli verdenspremiere for i 2019, samt at vi åpner for forhåndssalg. ID markerer starten på en ny elektrisk modelloffensiv som blir en milepæl i Volkswagens historie, sa Edvardsen-Eibak.

Startprisen for T-Cross ble gjort kjent på arrangementet; priser fra kr. 272.000 (eks. frakt- og leveringsomkostninger). Forhåndssalget av den nye SUVen åpner i januar 2019, og lanseringen blir til våren.

Volkswagen Nyttekjøretøy

- Volkswagen Nyttekjøretøy har levert svært gode resultater i 2018 og har med den elektriske varebilen e-Crafter startet en elbiloffensiv for nyttekjøretøy, som vil fortsette de neste årene. Allerede neste år lanserer vi ABT e-Caddy og ABT e-Transporter, sa Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

- Vi skal fortsatt være Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og nå også med elektriske alternativer. Posten fikk overlevert sine første e-Crafter som første norske kunde 12. desember, sa Wirak.

SEAT

- SEAT er det raskest voksende bilmerket i Europa og også innad i Volkswagen Group. Med etableringen av SEAT i Norge i april 2018 har vi fått testet ut den første rendyrkede e-handelsplattformen i bransjen, sa Ole Kristian Ågotnes, SEATs nye direktør.

- Vi har ingen forhandlerledd, kun showrooms/pop-ups og ferdigkonfigurerte biler. Vi har stor fokus på prøvekjøringer gjennom Avis og bildelingsappen Hyre, sa Ågotnes. SEAT tilbyr kundene sine en ny måte å kjøpe og eie bil på. I 2019 skal vi vokse ytterligere med SEAT i Norge og introdusere nye modeller som SEAT Tarraco og åpne for forhåndssalg av ny elbil, sa Ågotnes.

SKODA

- SKODA har levert svært bra i et krevende 2018, og er så langt henholdsvis nummer en i OFV-statistikken for dieselbiler og nummer tre for bensinbiler, sa Thomas Meiner, direktør for SKODA. Vi ser tydelig at forhandlerne våre er gode på å bygge lojalitet og preferanse hos sine kunder, samt at SKODA gir verdi for pengene, tilføyde Meiner.

- 2019 blir et stort lanseringsår og en viktig milepæl for SKODA. Vi skal først starte forhåndsreservasjoner av Citigo E i månedsskiftet januar/februar, deretter åpner vi for forhåndsreservasjoner av SUV’en basert på konseptet Vision E før vi starter konvertering av reservasjoner og selve salget av Citigo E til sommeren.

- I tillegg skal vi lansere helt ny Octavia og en facelift av Superb som begge vil komme som plug-in hybrider med elektrisk rekkevidde på 70 kilometer, sa Meiner. På toppen av dette kommer ny Scala og en ny crossover basert på konseptet Vision X.

AUDI

- 2019 blir et historisk år for Audi med lansering av vår første elektriske bil, Audi e-tron, sa Elin Sinervo, direktør for Audi. Vårt mål er å bli største premium-merke med fornyet produktportefølje i alle segmenter, sa Sinervo.

- Vi vil i 2019 lansere flere nye plug-in hybrider, og vi vil lansere nye Audi A1, samt nye Audi Q3 i starten av året, uttalte Elin Sinervo.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen
Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy
Thomas Meiner, direktør SKODA
Ole Kristian Ågotnes, direktør SEAT
Elin Sinervo, direktør Audi

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for åttende året på rad i 2017. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.