Lavo

Har samlet nytt norsk stjernelag

Bernhard A. Steen går fra Discovery til Lavo.
Bernhard A. Steen er ny COO i Lavo.

Den norske TV-appen Lavo har det siste året opplevd en bratt vekst og truffet en nerve, som har gjort det mulig å tiltrekke seg flere særdeles kompetente mennesker.

- Lanseringen har vært fantastisk, vi har tiltrukket oss internasjonale partnere og nå bygger vi et superteam som skal sikre veksten. Dette blir vannvittig morsomt, sier Lavo-gründer Tom Roger Sokki.

Mediekjempen Bernhard A. Steen er ansatt som ny COO i Lavo.

- Selv om blant annet lineær TV sliter i forhold til nye medier, øker all bruk av video for mobilbrukere. Og bruken av video og musikk vil øke ytterligere ettersom mobil-bruk blir billigere. Vi har planer om å utvikle Apper og tjenester som både vil være til glede for tradisjonelle TV-kanaler og for nye mediakonsumenter, sier Bernhard A. Steen.

Lavo skal arbeide med noen av de dyktigste innholdsprodusentene og skape engasjement rundt spennende konsepter innen både sport og underholdning.

- Den viktigste underholdningsmaskinen i overskuelig fremtid, kommer til å være mobilen. I løpet av kort tid har Lavo-teamet fått til utrolig mye, sier Steen.

Steen var redaktør i PC World, han grunnla DinSide og Katalysator Media, som bestod av de sammenslåtte DinSide, Digi, Propaganda og iMarkedet, som ble solgt til Aller og omdøpt til Aller Internett. Etter dette har han vært sjef i Opplysningen Digitale Medier, Opplysningen 1881 og administrerende direktør og ansvarlig redaktør i SBS Discovery Radio Norge

Han har også omfattende TV-erfaring, og var direktør i TVNorge før han i fjor sluttet som teknologidirektør i Discovery Media, moderselskapet til TVNorge, Max, VOX, Discovery og TLC.

- Jeg er svært fornøyd med å få Bernhard Steen inn i ledelsen av selskapet. Bernhard har gjennom en årrekke, og i flere typer lederstillinger, vist at han kan skape lønnsomhet i de virksomhetene han har vært. Bernhard har den rette miksen av grunderånd og organisasjonsbakgrunn, men ikke minst så har alt han har gjort, fra etableringen av Dinside til mangeårig teknologidirektør i Discovery, handlet om endret brukeradferd innen teknologi. For å kunne gripe de mulighetene som er dukket opp trenger vi å bygge et sterkt team som kan utvikle selskapet videre, sier Sokki.

Han sier også at timingen for å etablere en vertikal TV-opplevelse på mobil er akkurat nå og at selskapet har funnet en ledig posisjon i markedet.

- Vi skal vise at det er mulig å skape apper med mange brukere og nye forretningsmodeller som både tradisjonelle medier og såkalte "influencers" vil ha glede av. Har du godt innhold, skal vi klare å lage engasjement rundt dette. Tom Roger Sokki er en meget kompetent mann, som ser de store mulighetene rundt den nye mobilverdenen, og han brukte meget kort tid på å overbevise meg om hvilke potensial vi har i Lavo, sier Steen.

- Bernhard sin viktigste oppgave fremover vil å gjøre selskapet klart for en internasjonal ekspansjon, og sammen skal vi etablere lønnsomme forretningsmodeller for selskapet. Etter å ha lært Bernhard å kjenne er jeg sikker på at vi i fellesskap skal kunne klare det, sier Sokki.

Ny finansdirektør
Lavo har også hentet inn Jens Christian Kuhnle som ny finansdirektør.

- Jeg tror Lavo kan bli en ny og unik mobil applikasjonsleverandør innen video, musikk og meldinger samt at de kan ta en posisjon innen TV markedet når det gjelder interaksjon med seere. Selskapet har allerede vist at de har en teknologi og en posisjon som er ledende i verden ved å kombinere disse områdene. Dette kan gi selskapet en betydelig vekst i antall brukere som på sikt kan ha høy inntjening per bruker ved at de blir returnerende og faste kunder, sier Kuhnle.

Kuhnle har vel 25 års erfaring fra finansmarkedene, der han blant annet har jobbet i Goldman Sachs, var ledende IT-analytiker i Orkla Finans (SEB) før han begynte som porteføljeforvalter i DNB, gikk til PE-fondet Borea og så ProCorp.

- Finansdirektør er en viktig rolle som ofte er kraftig undervurdert i grunderselskaper, men selskapet er nå i en fase hvor denne rollen er svært viktig å fylle, særlig med tanke på å forstå og analysere markedet, forretningsmodeller og bruk av eget produkt. I den fasen selskapet er i nå har det vært viktig å finne en kandidat som både forstår den digitale transfomasjonen og de økonomiske forutsetningene for å lykkes i den nye digitale hverdagen. Med sin solide bakgrunn innen finans -og teknologianalyse vil Jens tilføre selskapet uvurderlig faglig tyngde i utviklingene av selskapets forretning, sier Sokki.

Kuhnle selv peker på skalerbarheten i selskapet.

- Selskapets fokus på yngre brukere kan ha betydelig verdi for mange aktører som i dag sliter med fallende antall brukere og inntjening, spesielt fra denne aldergruppen. Målet er å utvikle Lavo til en internasjonal aktør som skal ta en ledende posisjon innen disse områdene.

Ny produktsjef
For å fylle kinderegget har Lavo også ansatt Inge Aasen som ny produktsjef.

- Med Inge Aasen på laget har vi en solid person til å utvikle produktporteføljen til selskapet videre. I TV 2 har Inge, på nært hold, opplevd de voldsomme endringene i TV-markedet og sett hvilket press både små og store aktører gir TV-gigantene. Med erfaring fra digitalprduksjon og forståelsen for hva levende bilder betyr for publikum er vi nå i stand til å bygge et enda bedre produkt, sier Sokki.

Aasen har tidligere blant annet vært mobilsjef i TV2.

- Jeg har hatt mange lærerike år i TV 2, men nå føles det veldig riktig å gå løs på noe nytt. Det er utrolig spennende å få lov til å være med å bygge opp noe som er så nytt.Tom Roger Sokki i Lavo og jeg har hatt dialog over en periode og har diskutert flere spennende muligheter i skjæringspunktet mellom teknologi og Lavo, sier Aasen.

Han peker spesielt på de store endringene man nå ser i TV-markedet.

- Endringer i TV-vaner og færre yngre seere gjør at flere aktører jobber med å gjenoppfinne TV - for å sikre attraktivt innhold som engasjerer og få tilgang til fremtidige forretningsmodeller, sier Aasen.

- Jeg er henrykt over å få tre så solide mennesker inn i selskapet. Ikke bare er de faglig bunnsolide innen sine felt, men de er også fabelaktige mennesker. Nå er vi en gjeng som gleder oss til å jobbe sammen, vi skal lage et fantastisk selskap og vi er et team som nå er i stand til å kjempe mot de aller, aller beste, sier Sokki.

For ytterligere kontakt:
Tom Roger Sokki, CEO, kan nås på: 97168426, tr@lavo.tv
Bernhard A. Steen, COO, kan nås på: 92054258, bernhard@lavo.tv

Bernhard A. Steen er ny COO i Lavo.
Inge Aasen er ansatt som ny produktsjef.
Jens Christian Kuhnle er ny finansdirektør.
Tom Roger Sokki er gründeren bak Lavo.

Om Lavo

Lavo
Einelien 24
5104 Eidsvåg

* Lavo har hatt en eventyrlig vekst siste halvår og har vært et av de mest populære appene i AppStore
* Et sosialt videonettverk der brukere laster opp egne videoer i nettverket hvor venner kan interagere med hverandre
* Brukerne blander levende bilde med pop-musikk, emojis og 3d-videofilter i et eget «mixed-reality» univers
* Utvikler nye konsepter der seerne vil kunne diskutere og reagere direkte i et univers som spenner fra reality-underholdning til sport.
* Vil endre måten vi konsumerer levende bilde på i fremtiden, og allerede nå fornyer Lavo en gammeldags TV-bransje