Har reddet over 6500 matporsjoner fra søppelkassen

Norske stasjonskunder hindrer tusenvis av porsjoner med mat fra å ende opp i søpla. Hele 72 Circle K-stasjoner over hele landet kjemper mot matsvinn ved hjelp av Too Good To Go-konseptet.

REDD MATEN. Ved 72 Circle K-stasjoner over hele landet kan du bekjempe matsvinn ved å kjøpe en Too Good To Go-pose. Foto: Johnny Syversen

Hver dag er miljøbevisste kunder innom Circle K-stasjoner over hele landet og redder bagetter og ferske bakevarer som snart skal kastes. Den norske mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 460 000 «matreddere» over hele landet.

– Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter. Vår ambisjon er at stasjonene våre skal kaste minst mulig mat hver eneste dag. Derfor er vi svært glade for at så mange kunder hjelper oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall. Hver dag blir jeg kontaktet av nye stasjoner som ønsker å være med på denne viktige miljødugnaden, sier Alexander Bettum i Circle K Norge.

Ifølge Too Good To Go har Circle K Norge i løpet av noen måneder reddet 6543 porsjoner med mat fra å bli kastet. Dette tilsvarer cirka 14,6 tonn CO₂-ekvivalenter – noe som igjen tilsvarer om lag 115 flyreiser tur-retur mellom Oslo og Bergen.

– Viser vei i bransjen

Bendik Walderhaug, rådgiver i Too Good To Go, mener Circle K sender et svært viktig signal når de som en stor aktør tar i bruk innovative konsepter for å redusere klimaavtrykket.

– Når Circle K våger å gå foran, viser de samtidig vei for andre aktører i bransjen. Etter hvert tror vi dette kan bidra til å gjøre konseptet tilgjengelig for flere. De aller fleste er nok enige i vår grunntanke, nemlig at det er meningsløst å kaste god mat, sier han.

Walderhaug kaller matsvinn ett av de største samfunns- og miljøproblemene vi står overfor i dag.

– Vi kaster 355 000 tonn mat i Norge hvert år. I tillegg til å være ekstremt dårlig for miljøet, er det også helt meningsløst å tenke på at 700 millioner mennesker sulter mens vi kaster hver åttende handlepose rett i søpla, sier han.

Blir bedre på matplanlegging

Alexander Bettum i Circle K forteller om en uventet gevinst som følge av samarbeidet med Too Good To Go.

– Alle stasjonene våre følger steke-, bake- og smøreplaner tilpasset hver enkelt dag, nettopp for å redusere matsvinn. Likevel ser vi at stasjonene som er med i Too Good To Go er flinkere til å planlegge matproduksjonen enn de som foreløpig står utenfor samarbeidet. Dermed blir det dobbel gevinst, både for oss og miljøet, sier han.

En typisk forundringspose med mat – eller porsjon – gjerne kan inneholde én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk, for eksempel et skolebrød. Posen koster 39 kroner, og kan hentes på forhåndsavtalte tidspunkter. Utsalgsprisen på en typisk porsjon ligger på mellom 100 og 140 kroner.

Signerte ambisiøs avtale mot matsvinn

Torsdag 15. april signerte Circle K Norge AS tilslutningserklæringer til bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn, og er dermed en av flere store norske bedrifter som skal bidra til at matsvinnet i Norge reduseres med 50 prosent innen 2030.

Matsvinn er en stor utfordring globalt som det ikke finnes en enkel løsning på. En tredel av all mat som produseres i verden blir ødelagt eller kastet. Ifølge Klima- og miljødepartementet kaster en gjennomsnittlig norsk forbruker 42 kilo mat som kunne vært spist hvert år. Matsvinn i hele matkjeden utgjør 68 kilo per år.