Har passert en million kroner til redningsarbeidet i Middelhavet

10.9.2015 15:31 | Redningsselskapet

Takket være støtte fra organisasjoner, næringsliv og privatpersoner har Redningsselskapet nå samlet inn over en million kroner til redningsarbeidet i Middelhavet.

LIVSFARLIG FLUKT: Bildet er tatt under en av redningsaksjonene til RS «Peter Henry von Koss. (Foto: Kripos)

– Dette er vi utrolig takknemlige for. Erfaringene så langt viser at det er et sterkt behov for vår tilstedeværelse i Middelhavet. Det er en bekreftelse på at vår beslutning om å sende en redningsskøyte har stor støtte i befolkningen, og gjør det lettere for oss å kunne fortsette redningsarbeidet, sier generalsekretær i Redningsselskapet Rikke Lind.

Så langt har redningsskøyta «Peter Henry von Koss» reddet over 700 liv i Middelhavet.

Valgte å gi 250 000

Forbundsstyret til Industri Energi vedtok tirsdag å bevilge 250 000 kroner til Redningsselskapets arbeid med å redde flyktninger i Middelhavet.

– Når vi har økonomi til det er det vår plikt å bidra med det vi kan. Redningsselskapet har markert seg veldig og fortjener virkelig denne støtten. De gjør en viktig innsats for flyktningene, sier forbundsleder i Industri Energi, Leif Sande, som oppfordrer andre fagforbund, klubber, avdelinger og foreninger til å bidra.

Tidligere har også LO valgt å bidra med 50 000, og flere bedrifter har nå varslet at de skal bidra med det samme.

Også privatpersoner bidrar

Fire damer fra Mo i Rana har samlet inn over 50 000 kroner på ett døgn. Damene bak Facebook-siden «Jenter i sentrum» ble opprettet for halvannet år siden for å skape liv i byen. Nå blir den brukt til å hjelpe flykningene som begir seg ut på den livsfarlige ferden over Middelhavet.

– Vi har 2500 medlemmer og tenkte at dersom alle gir en hundrelapp hver har vi 250 000 kroner. Dette skapte raskt stort engasjement og målet vårt er nå en million! Vi tok en runde på hvilken organisasjon vi skulle støtte og kom frem til Redningsselskapet. Det første flyktningene må gjøre er å overleve båtferden. Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Vi oppfordrer derfor andre til å få i gang noe liknende. Det fungerer, forteller Ida M. Moss, administrator av «Jenter i sentrum».

Fakta om RS «Peter Henry von Koss»

RS «Peter Henry von Koss» inngår som en del av EU-operasjonen, Poseidon. Redningsskøyta bistår Frontex med kontroll av Schengens yttergrenser og Kripos har det operasjonelle ansvaret for det norske bidraget. Skøyta bemannes av mannskaper fra Redningsselskapet, norsk politi og representanter for greske myndigheter. I tillegg til å være en del av grensekontrollen er redningsskøyta spesialutrustet med ekstra flåter som kan ta inntil 300 personer til sammen, i tillegg til lettbåt og vannscooter. I tillegg til grenseovervåking omfatter også oppdraget søk- og redningsaksjoner.

Fakta om Frontex

Frontex er EUs organ for ytre grensekontroll. Medlemslandene i EU/Schengen har 80 000 km sjøgrense og 8 000 km landegrense, og presset mot yttergrensene er økende. På grunn av den sterkt økende trafikken av migranter over Middelhavet har Frontex etablert grensekontrolloperasjoner i Hellas, Italia/Malta og Spania. Gjennom deltakelse i operasjonen skal man bidra med grensekontroll og sjøredning rettet mot mennesker i havsnød. Siden 2005 har Norge deltatt med personell både i Frontex' hovedkvarter i Warszawa og i operasjoner. Dette er første gang norske skip deltar i denne type organiserte oppdrag.

Fakta om Operasjon Poseidon:
Etter at Redningsselskapet stilte redningsskøyta "Peter Henry von Koss" til rådighet, besluttet regjeringen i midten av juni å sende båt og mannskap til ”Operasjon Poseidon” i den østre delen av Middelhavet. Avtalen løper i første omgang frem til 20. desember. Redningsskøyta ble raskt klargjort for operasjonen, og gikk ut i aktiv tjeneste 20. Juli. Operasjon Poseidon blir ledet av greske myndigheter, og hvor Frontex er EUs bidrag i det som kalles en ”ytre grenseoperasjon”.

Du kan hjelpe oss med å redde liv i Middelhavet på følgende måter:

Send LIVREDDER til 2377. Da gir du 200 kroner.

Du kan sette inn det beløpet du ønsker å bidra med på kontonummer

5005 26 50000 og merke innbetalingen med «livredder».

Eller du kan ta kontakt med oss på telefon 06757 og be om å få tilsendt faktura.

Tusen takk for støtten!

TUSEN TAKK: Generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind, takker for støtten. (Foto: Frode Pedersen)