Har klimaet behov for en egen lov?

Spørsmålet ble første gang reist i stortingsmeldingen om norsk klimapolitikk i 2012. Det er fortsatt delte meninger om svaret. Kanskje er det på høy tid?

mobil: 416 98 596
Kristine von Hanno Næringspolitisk rådgiver KS Bedrift Avfall kristine.von.hanno@ks.no mobil: 416 98 596

Naturen fikk sin egen lov allerede i 2009. De fleste av oss erkjenner at naturen er under press og at klimaendringer er høyst reelle. KS Bedrift mener at det er behov for snarlig endring, dersom Norge skal nå målet om omfattende klimakutt innen 2050.

Ingen revolusjonerende klimamål
Lovforslaget som er på høring i disse dager, er kun overordnet.  Det er foreslått å lovfeste klimamålene for 2030 og 2050. Norge skal innen 2030 redusere klimautslipp med minst 40 prosent sammenlignet med 1990. Det er ikke revolusjonerende. Målet er for lengst meldt inn til FN som Norges forpliktelse etter avtalen vi inngikk med EU. Dessuten blir kvotesystemet i EU avgjørende i denne sammenheng.

Positivt med konkrete klimamål for 2050
Etter helgens budsjettenighet mellom de fire samarbeidspartiene, har målet om et lavutslippssamfunn blitt endret til å inneholde et mer konkret mål. Dette vil gi sterkere signaler om behovet for endring. Innen 2050 skal klimautslippene kuttes mellom 80-95 % sammenlignet med 1990.

I tillegg ble de enige om å lovfeste en 5-årsmekanisme slik som Parisavtalen foreskriver. Klimamålene skal legge til grunn den beste og oppdaterte vitenskapelige kunnskap. Det skal også lovfestes at regjeringen i forbindelse med den årlige rapporteringen til Stortinget legger fram en rapport som viser status for Norges karbonbudsjett.

Kortreiste arbeidsplasser og lokal verdiskapning
KLD opplyser at loven skal forplikte det «øverste beslutningsnivået» i det norske samfunnet. Loven er ikke ment å rette seg mot landets innbyggere eller næringsliv. Trenger vi da en slik lov - kan ikke dette ordnes gjennom politiske forpliktelser?

Klimaforhandlingene i COP 21 i Paris fremhevet betydningen av lokale og regionale myndigheters innsats for en grønnere omstilling. Norske kommuner og deres bedrifter vil spille en avgjørende rolle på veien mot lavutslippssamfunnet. De er tett på utviklingen av bærekraftige løsninger lokalt og brukes aktivt av sine eiere for å nå ulike klima- og miljømål. I tillegg bidrar de til å utnytte lokale ressurser, kortreiste arbeidsplasser og lokal verdiskapning.

Klimaplanlegging trenger langsiktighet
Målet om et lavutslippssamfunn vil avgjøres av lokale, nasjonale og internasjonale tiltak. Det er smart å tenke helhetlig – sektorovergripende tiltak må innføres, og det blir behov for å utarbeide bedre grunnlag til rapportering og kontroll.

Alt henger sammen med alt - uavhengig om vi har en klimalov eller ei. Loven vil kanskje bidra med å sikre mer langsiktig planlegging utover 4-års valgperioder. Uansett trenger vi gode ideer, modige beslutningstakere og tilpasningsdyktig befolkning og næringsliv for å klare å gjennomføre.

Om Samfunnsbedriftene

Haakon VIIs gate 9

24 13 27 00http://www.samfunnsbedriftene.no
KS Bedrift er en fullservice arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for samfunnsbedrifter over hele landet. Alle våre medlemmer har et klart samfunnsoppdrag, uavhengig av eierskap.
Les mer på www.ksbedrfit.no