Har du tilstrekkelig brannsikring på hytta?

Høstferien står for døren og mange nordmenn reiser på fjellet. Husk at brannsikring er like viktig på hytta som hjemme. Visste du at kravene til brannsikring også gjelder for fritidsboliger?

Sjekk brannsikringen – tidlig varsling er avgjørende!

Uansett om du eier eller leier fritidsboligen anbefaler vi en sjekk av røykvarsleren og av slukkeutstyret. Ta dine forholdsregler og sjekk røykvarsleren og sjekk også at brannslukkeren på hytta er i orden, sier kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad. –Brannsikring er eiers ansvar, men det kan være smart å tenke på at noen utleiere slurver med brannsikringen. Uansett om du eier eller leier kan du med noen enkle grep sikre hytta.

Mange hytter ligger langt fra nærmeste brannstasjon og tidlig varsling er derfor helt avgjørende hvis uhellet først er ute. Men det nytter ikke å ha røykvarsler og slukkemiddel hvis det ikke fungerer.

Har brannslukkeren din gått ut på dato?

Mange slurver med kontroll og vedlikehold av brannsikkerhetsutstyret i hjemmet. -Husk at brannslukkere og brannslanger også har holdbarhetsdato, og må kontrolleres jevnlig. Produksjonsdatoen på brannslukkeren står nederst på apparatet, forteller Eckblad. Brannslukkerens viktigste oppgave er å skape en rømningsvei ved å slå ned flammene. Derfor sier lovverket at det skal være minst én brannslukker i hver boenhet – helst plassert nær soverommene.

En fjerdedel virker ikke

Bare i fjor døde 40 personer i boligbrann og så langt i år har 18 personer mistet livet i boligbrann. De fleste dør i egen bolig. Mange tragiske ulykker kunne ha vært unngått om vi hadde fulgt grunnleggende og enkle råd om brannsikring. I følge brannvesenet har hele 25 prosent av alle boliger røykvarslere som ikke fungerer tilfredsstillende.

Brannsikring hjelper

Har du en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon har du en røykvarsler som overvåkes og testes. I tillegg har du en brannalarm som igangsetter et reaksjonsapparat som kan være til hjelp ved redning. Bare i fjor rykket Sector Alarm ut etter å ha mottatt brannalarm og hjalp ut 45 personer som sov i røykfylte hus.

Tren på brannøvelse i høstferien

De fleste av oss gjennomfører brannøvelser regelmessig på jobben eller på skolen. Ien stresset situasjon er det viktig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Bruk tiden i høstferien - brannøvelse er både morsomt og nyttig!

Sector Alarms tips for brannsikker høstferie:

• Sjekk røykvarsleren og slukkeutstyret
  • Fjern brennbare materialer som ligger i nærheten av den åpne peisen
  • Forlat aldri komfyren under matlaging
  • Sjekk at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er slått av
  • Sjekk at levende lys er slukket
  • Sjekk at ingen varmeovner er tildekket
  • Undersøk om det er svimerker eller sterk varmegang i sikringsskap
  • Se etter svimerker i ledninger, støpsler, kontakter og lamper
  • Slukk levende lys når du forlater rommet
  • Ha brannøvelser med barna i familien
  • Anskaff en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon