Frende Forsikring

Har du opplevd noe ubehagelig på nett?

Del

Aldri før har flere trengt hjelp med å fjerne uønsket innhold fra nettet.

En økende bekymring er barn som mobbes på nett. 2 av 10 har opplevd at noen har lagt ut bilder av dem som har gjort dem triste eller sinte. Pressefoto
En økende bekymring er barn som mobbes på nett. 2 av 10 har opplevd at noen har lagt ut bilder av dem som har gjort dem triste eller sinte. Pressefoto

Det er tidkrevende og belastende å sitte alene og se at bilder spres på nett, at falske profiler opprettes i ditt navn eller at barna dine henges ut. Da er det godt å vite at hjelpen ikke er langt unna.

- Dette er så traumatisk for den som blir rammet at vi har inkludert hjelp ved nettmisbruk i vår innboforsikring. Vi ser også at slike hendelser er hyppig omtalt fordi stadig flere rammes, sier produktsjef i Frende Forsikring, Einar Brekken. 

- Når en kunde ringer tar vi straks kontakt med nettstedene som har det krenkende materialet. Hvis vi får kontakt med sidenes eiere, ber vi dem slette innholdet. Hvis innholdet er lagt ut i strid med norsk lovgivning, informerer vi eieren om at de er pålagt å fjerne det, sier kommersiell direktør Ole Kristensen hos Frendes samarbeidspartner Affinion.

Barn er utsatt
Ekspertene som jobber med sakene har lang erfaring med informasjons- og kommunikasjonsteknologi, IT og sosiale medier.

En økende bekymring er barn som mobbes på nett.

- Vi vet at det er store mørketall på dette området og det er mange som ikke oppsøker hjelp fordi de føler skam og synes det er vanskelig å be om hjelp, sier Einar Brekken i Frende.

Undersøkelser fra Medietilsynets rapport "Barn og medier 2016" viser at 1 av 4 barn i aldersgruppen 9-16 år har opplevd at noen har vært slemme med dem på nett, spill eller mobil det siste året. 2 av 10 har opplevd at noen har lagt ut bilder av dem som har gjort dem triste eller sinte.

Har aldri hatt flere henvendelser
Ole Kristensen forteller at de i de aller fleste tilfellene lykkes med å få fjernet innholdet, men at det tar sin tid.

- I gjennomsnitt bruker vi rundt 1,5 måneder på å løse en sak, men i ekstreme tilfeller kan en sak ta flere år å løse. Vi har ingen tidsbegrensning for hvor lenge vi jobber med en sak.

Kristensen sier at det aldri har vært flere henvendelser fra folk som trenger hjelp enn akkurat nå. Tall fra slettmeg.no viser at de håndterte 7973 saker i 2016 og at de hadde over 350 000 besøkende til nettsidene sine samme år.

- Det er ingenting som tyder på at problemet kommer til å avta med det første, sier han. Hovedårsaken er enkel; jo flere brukere og plattformer vi har, jo mer risikoutsatt er vi.

- På den annen side er folk mer oppmerksomme på hva som ligger ute om dem på gamle profiler, i gamle nyhetsartikler og liknende enn før. Økt bevissthet rundt dette gjør også sitt til at mange tar kontakt for å få hjelp med å rydde opp, sier Ole Kristensen.

Du skal ikke stå alene
Men hva med tilfellene hvor det ikke har skjedd lovbrudd? Eller hva med utenlandske nettsteder som ikke omfattes av norsk lovgivning? Da er det opp til nettsidens eiere om de ønsker å fjerne innholdet. Slike situasjoner kan være fortvilende og etterlate mange spørsmål for dem som er utsatt for ubehagelige opplevelser på nett.

- Det oppleves ofte som svært belastende å stå i en slik situasjon og da er det viktig å få trygg og profesjonell hjelp. Det er viktig å føle at man ikke står alene. Gjennom hele prosessen holder vi kunden løpende orientert om sakens gang, sier Ole Kristensen.

Jobber forebyggende
Det beste er selvsagt at informasjon, bilder eller annet sensitivt materiale ikke kommer på avveie i utgangspunktet. Derfor er det godt å ha noen forebyggende råd.

Fem gode råd for å redusere risikoen for nettmisbruk

  1. Tenk over hvordan du fremstiller deg selv i sosiale medier. Jo mer info du poster om deg selv, jo større risiko er det for at noen kan misbruke denne. Et konkret råd er å ha en privat brukerkonto.
  2. Aktiver to-trinnsverifisering for alle kontoene dine, hvis mulig.
  3. Lag unike passord for alle kontoene dine og ikke del dem med noen.
  4. Mange sosiale medier har informasjon om hvordan man bruker sikkerhetsinnstillingene. Sjekk disse.
  5. Er du forelder? Vær bevisst på barns rett til privatliv og personvern.

De hyppigste henvendelsene om nettmisbruk

  1. Gi forebyggende råd ved nettmisbruk
  2. Fjerne artikler fra media
  3. Hjelp til å fjerne nakenbilder som er spredt på nettet
  4. Hjelp til å fjerne andre uønskede bilder fra websider og sosiale medier. Spesielt mange i jobbsøkingssituasjon ønsker bilder fjernet.
  5. Fjerne falske/hackede profiler på blant annet datingsider og sosiale medier.

(Kilde: Affinion)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En økende bekymring er barn som mobbes på nett. 2 av 10 har opplevd at noen har lagt ut bilder av dem som har gjort dem triste eller sinte. Pressefoto
En økende bekymring er barn som mobbes på nett. 2 av 10 har opplevd at noen har lagt ut bilder av dem som har gjort dem triste eller sinte. Pressefoto
Last ned bilde
Einar Brekken er produktsjef i Frende Forsikring.
Einar Brekken er produktsjef i Frende Forsikring.
Last ned bilde

Om Frende Forsikring

Frende Forsikring
Frende Forsikring
Postboks 7335
5020 Bergen

55 15 36 00https://www.frende.no

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon. 

Følg saker fra Frende Forsikring

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Frende Forsikring

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom