Sex og samfunn

Har du et modig forbilde som fortjener å vinne Skamløsprisen?

For tredje år på rad deler Sex og samfunn ut pris til en eller flere aktører som har løftet frem skambelagte områder innen seksualitet og som har skapt positiv debatt omkring skam. Nå kan du nominere din kandidat til Skamløsprisen 2018!
Vinnerne av Skamløsprisen 2017, Vi Tror Deg-Stiftelsen ved Andrea Voldum og June Holm, med H.K.H. Kronprinsesse Mette Marit.

- Vi deler ut Skamløsprisen fordi vi rett og slett vil fjerne skam, sier daglig leder i Sex og samfunn, Maria Røsok. Vi skammer oss altfor mye, både av selvpålagt skam og skam som andre påfører oss, og det begrenser oss.

Skam og stigmatisering gjør at enkelte sider ved seksualiteten vår kan føles vanskelig å snakke om, og det kan igjen føre til både dårligere psykisk og fysisk helse og derfor også nedsatt livskvalitet.

Sex og samfunn driver Norges største klinikk for seksuell helse og snakker årlig med omtrent 50.000 unge som de møter gjennom sin kveldsklinikk, gjennom seksualitetsundervisning og på sin chat.

- Hver dag hører vi historier om skam og seksualitet, fortsetter Røsok. Det kan være skam over små ting, eller skam over større ting, men vi må uansett, som samfunn, hjelpe til med å endre holdninger for å fjerne skam. Sex og samfunn gjør dette gjennom informasjons- og opplysningsarbeid, ved å knuse myter og bryte tabuer. Og ved å dele ut Skamløsprisen.

Tidligere vinnere av Skamløsprisen

Skamløsprisen ble for første gang delt ut i 2016 og gikk da til de skamløse minoritetsjentene Nancy Herz, Sofia Nesrine Srour og Amina Bile. I fjor vant Vi Tror Deg-stiftelsen ved Andrea Voldum og June Holm.

- Det er viktig å snakke om skam fordi det gjør livet så mye lettere hvis man ikke skal gå rundt og føle på den skammen, sa June Holm etter de vant Skamløsprisen 2017. Hun og Andrea Voldum har mange ganger opplevd at folk snur bare de sier at de jobber med en stiftelse for å hjelpe voldtektsutsatte og pårørende.

- Det burde være like normalt å snakke om vår jobb som å snakke om å jobbe i butikk, sa de til SIDE 2 etter fjorårets prisutdeling.

Nominér din kandidat til Skamløsprisen 2018

Nå åpner vi for nominasjoner til Skamløsprisen 2018, og vi er avhengige av publikum for å finne frem til de gode kandidatene. Har du et godt og modig forbilde som fortjener en ekstra oppmerksomhet for sitt arbeid? Kjenner du noen som fortjener å vinne Skamløsprisen? Da håper vi du sender inn din nominasjon!

Frist for å nominere er 1. juni og du kan nominere din kandidat ved å følge denne lenken.

Skamløsprisens formål

Skamløsprisens formål er å løfte frem enkeltpersoner, organisasjoner eller grupper som har oppmuntret til mot og åpenhet om skambelagte områder innenfor seksualitet.

Prisen skal bidra til å øke synlighet, bevissthet og kunnskap rundt temaer knyttet til seksualitet. Skam og stigmatisering gjør at sider ved seksualiteten kan føles vanskelig å snakke om, og med denne prisen ønsker vi å motarbeide dette. Prisen skal sørge for at ulike sider ved seksualitet slippes frem i lyset og på den måten ønsker vi at prisen skal bidra til å fjerne skam.

Utdeling av Skamløsprisen 2018

Årets jury, bestående av Else Kåss Furuseth, Kathrine Aspaas, Kaveh Rashidi, Noah Lindaas, Andrea Voldum fra Vi Tror Deg-stiftelsen (fjorårets vinner), Emil Johnsen, Simen Hunding Strømme og Maria Røsok, vil velge ut de 3 finalistene, og etter det er det publikum som bestemmer hvem som stikker av med prisen.

Skamløsprisen deles ut på Verdens seksuelle helsedag 4. september, når Sex og samfunn arrangerer konferanse om skam og seksualitet. Konferansier for dagen vil være Else Kåss Furuseth.

Maria Røsok, daglig leder ved Sex og samfunn.
Epost: maria@sexogsamfunn.no

Bilder

CMYK
RGB

Om Sex og samfunn

Sex og samfunn
Trondheimsveien 2 b

Sex og samfunn er landets største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Ved Sex og samfunn jobber vi for å forebygge seksuelt overførbare infeksjoner, uplanlagte graviditeter og abort.

Vi har et grunnleggende positivt syn på seksualitet og jobber for å bygge ned tabu og stigma. Vi mener at den enkelte har rett til å leve ut sin seksualitet og kjønnsidentitet fri for skam og stigmatisering.

Sex og samfunn ønsker å fjerne skam rundt temaer knyttet til seksualitet ved å berømme enkeltpersoner, organisasjoner eller grupper som jobber for å løfte temaet og fjerne skam. Derfor deler vi ut Skamløsprisen.

Følg pressemeldinger fra Sex og samfunn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sex og samfunn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sex og samfunn