Håper på ny sove-ute-rekord

I 2017 sov opp mot 100 000 ute under sove-ute-aksjonen #nattinaturen. Norsk Friluftsliv har tro på at rekorden blir slått førstkommende lørdag.

100 000 I FJOR: Lørdag 1. september blir sove-ute-aksjonen #nattinaturen arrangert over hele landet for fjerde året på rad. Foto: Nikolay Øyehaug

Lørdag 1. september blir sove-ute-aksjonen #nattinaturen arrangert over hele landet for fjerde året på rad. I fjor sov opp mot 100 000 ute denne natten, ifølge en undersøkelse gjennomført av Ipsos.

- Vi satser på å slå fjorårets rekord, og håper at skoger, fjell og hager fra nord til sør igjen vil bli fylt med telt og hengekøyer, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

Vil ha alle med

Sove-ute-aksjonen #nattinaturen har vist seg å være svært populær å delta på. Lasse Heimdal tror grunnen til det er at man selv velger hvor man legger terskelen for å delta, og at man kan delta uansett hvor i landet man bor.

- Konseptet for #nattinaturen er enkelt; alle er invitert med ut. Det spiller ingen rolle om man setter opp teltet i hagen eller på fjellet, henger opp hengekøya i skogen bak huset, eller rett og slett bare drar dyna ut på balkongen for én natt, sier Heimdal.

- La barna prøve teltovernatting

Norsk Friluftsliv håper at særlig mange barn får oppleve det å sove ute for første gang lørdag 1. september.

- #nattinaturen er en ypperlig anledning for foreldre å ta med barna på teltovernatting for første gang. Og man trenger ikke å overkomplisere - for et barn vil en telttur i hagen fremstå som et like stort eventyr som noe annet, sier Heimdal.

I tillegg til at folk oppfordres til å sove ute under #nattinaturen, arrangeres det også fellesovernattinger i regi av lokale lag og foreninger landet over, som er åpne for alle. Hvor disse holdes finner man i den nasjonale aktivitetskalenderen på www.friluftslivetsuke.no.

Rekordstor friluftsfeiring landet over

#nattinaturen markerer åpningen av Friluftslivets uke 2018, som varer fra 1. til 9. september. Denne uka blir det over 1100 friluftsarrangementer, aktiviteter, turer og kurs over hele landet.

Bak uka står paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner. En rekke kommuner, friluftsråd og andre organisasjoner bidrar også med aktiviteter. Målet med Friluftslivets uke, som har vært arrangert siden 1993, er at så mange som mulig skal komme seg ut i naturen.

Fakta om Friluftslivets uke 2018:

- Arrangeres landet over 1.-9. september

- Uka åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 1. september

- Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner står bak feiringen

- På www.friluftslivetsuke.no finner man over 1100 arrangementer, fordelt på fylker og datoer

Illustrasjonsbilde til #nattinaturen 2018. Foto: Lisa Bergstrøm
Illustrasjonsbilde til #nattinaturen 2018. Foto: Synne Kvam
Illustrasjonsbilde til #nattinaturen 2018. Foto: Joe Urrutia
Illustrasjonsbilde til #nattinaturen 2018. Foto: Synne Kvam

Norsk Friluftsliv er paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.