Hansa Borg Bryggerier

Hansa Borg jakter egne bestevenner

Hansa Borg og Rema 1000 avsluttet i går forhandlingene om ny leverandøravtale. Rema 1000 har med sin nye forhandlingsstrategi valgt tettere samarbeid med Carlsberg-eide Ringnes, og Hansa Borg må nå finne egne bestevenner.

Lars A. Midtgaard. Foto: Hansa Borg Bryggerier

- Rema 1000 har valgt en ny bestevenn. Nå styrker vi samarbeidet med andre kjeder som tar imot våre merkevarer, og sikrer at våre produkter fortsatt når ut til folk rundt om i landet, sier Lars A. Midtgaard, administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier.

Hansa Borg har samarbeidet med Rema 1000 nasjonalt i mer enn 25 år. Forhandlinger mellom kjede og produsent handler alltid om volum og pris. Økende volum gir lavere pris og omvendt. I år har Rema 1000 valgt en løsning der Hansa Borg blir lokal leverandør i Hordaland, deler av Østfold og Vest-Agder. Dette valget innebærer et dramatisk lavere volum for Hansa Borg, og dermed høyere innkjøpspriser for Rema 1000.

Salgsvolumene våre i Rema 1000 er redusert med omkring 95 prosent fra januar 2016 til nå. I 2015 solgte vi 14,5 millioner liter Hansa Borg produkter i Rema 1000. Dette ble kraftig redusert i 2016, og i 2017 frykter vi at salget vil lande ned mot 1 million liter.

-Vi håper dialogen med andre kjeder gir som resultat at alle som elsker Hansa Borgs produkter nasjonalt og lokalt fortsatt skal få de beste produktene til de beste prisene. Nå bretter vi opp ermene, og sloss for markedsandelene våre, sier Midtgaard.

Lars A. Midtgaard, administrerende direktør

Lars A. Midtgaard. Foto: Hansa Borg Bryggerier

Om Hansa Borg Bryggerier

Hansa Borg Bryggerier
Kokstaddalen 3

815 59 500http://www.hansaborg.no/

Hansa Borg Bryggerier er Norges største norskeide bryggeriselskap. Vi har bryggerier i Bergen, Kristiansand og Sarpsborg samt tappeanlegg for Olden naturlig mineralvann i Stryn. Vi produserer Waldemars på vårt Mikrobryggeri i Bergen og er på eiersiden i Nøgne Ø, det kompromissløse bryggeri i Grimstad og Austmann bryggeri i Trondheim. Hansa, Borg, CB, Grevens Cider og Olden er selskapets viktigste egeneide merkevarer. I tillegg har vi lisens på produksjon og markedsføring av Heineken og Clausthaler. Selskapet har omkring 400 ansatte, og omsatte i 2016 for MNOK 1 174. Majoritetseier er Egenæss-familien fra Østfold.

Følg saker fra Hansa Borg Bryggerier

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Hansa Borg Bryggerier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.