Hanne Sigbjørnsen aka TegneHanne ble tildelt Pondus-prisen 2015!

9.10.2015 08:45 | Egmont Publishing

Hanne Sigbjørnsen har lenge blogget i tegneserieform, og i år kom serien hennes, TegneHanne, ut i bokform. Første opplaget av boken er allerede utsolgt, andre opplag er på vei, og denne uken ble hun tildelt Pondus-prisen på hele 100 000 kroner.

– Hanne Sigbjørnsen får Pondus-prisen fordi serien hennes er dritbra, sa redaksjonssjef Tormod Løkling da han delte ut Pondus-prisen på Pondus´ jubileumsfest i Bergen.

Sigbjørnsen takket for prisen og trakk spesielt fram Pondus-skaper Frode Øverli.

– Du er en pioner som norsk serieskaper, jeg tror ingen i Norge hadde laget serier hvis det ikke hadde vært for deg.

Frode Øverli har tegnet Pondus-serien i hele 20 år, og i kjølvannet av Pondus-suksessen har det dukket opp mange og varierte norske serieskapere.

Pondus-prisen har blitt delt ut siden 2010. De tidligere vinnerne har vært:
2010 - Børge Lund for LUNCH
2011 - Øyvind Sagåsen for Radio Gaga
2012 - Nils Axle Kanten for Hjalmar og Firekanta
2013 - Steffen Kverneland for Munch
2014 - Ronald Kabíček, Endre Skandfer og Bjarte Agdestein for Krüger & Krogh.