Håndtering av kontanter helautomatiseres hos Jula

9.12.2016 10:39 | NOKAS

Jula Norge har inngått en fem-års avtale med Nokas om kjøp av autoCash tjenester på alle varehus i Norge. Avtalen vil bety store tidsbesparelser i varehusene i forbindelse med oppstart og avslutning av dagsoppgjøret. I tillegg utvides samarbeidet på sikkerhetstjenester. Nokas blir nå totalleverandør av sikkerhet- og kontanthåndteringstjenester til Jula.

På bildet: Administrerende direktør Per Jacobsen i Jula Norge AS (t.v.) og salgsdirektør Retail Lars Anderssen i Nokas ser frem til å rulle ut autoCash løsningen i samtlige Jula Norge butikker i løpet av 2017.

Jula Norge AS, som siden oppstarten i 2008 har ekspandert kraftig i Norge, har i dag 30 varehus med en samlet omsetning på 1,9 milliarder kroner. I løpet av 2017 vil tre nye varehus stå klare. Det svenskeide familiekonsernet har, foruten varehusene i Norge, 48 varehus i Sverige og 12 varehus i Polen.

I august 2016 installerte Nokas en pilotløsning innen effektiv kontanthåndtering på et av varehusene. To måneders drift i høst gav oppløftende resultater, hvor Jula etter forhandlinger bestemte seg for å rulle ut konseptet i samtlige varehus.

- Vi leter hele tiden etter måter å kutte kostnader og tjene en ekstra krone, sier administrerende direktør Per Jacobsen i Jula Norge AS. Jula har gjennom flere måneder testet ulike cashhandlingssystemer fra flere leverandører. Etter en lang og godt dokumentert prosess falt valget på Nokas som var i en særklasse. I vår evaluering presenterte Nokas den beste og mest kostnadseffektive måten å håndtere kontanter. Det som gjorde størst inntrykk i prosessen var at Nokas var desidert best på ryddighet og forutsigbarhet og hvor dokumentasjon på hele prosessen gjorde valget enkelt. Løsningen vi har valgt vil bety store tidsbesparelser i varehusene i forbindelse med oppstart og avslutning av dagsoppgjøret. Nå ser vi frem til å starte utrullingen og ta ut gevinstene som ligger i avtalen.

Helautomatisert kontanthåndtering
I praksis skal Nokas levere en helautomatisert kontanthåndteringsløsning og safe med innfarging og datalinje direkte til Nokas som gir en bedre totaløkonomi rundt kontanthåndteringen. Automaten behandler kontantene og krediterer oppgjøret direkte på konto neste dag.

- Vi er glade for at vi fikk vist Jula effektene som ligger i en rasjonell, kostnadseffektiv og fremtidsrettet kontanthåndtering, sier salgsdirektør Retail Lars Anderssen i Nokas Cash Handling. For ansatte blir kontantoppgjøret nå en lek og unnagjort på et minutt. Ansatte taster inn sin personlige kode, mater inn sedler og mynt i safens tellemaskin, mottar kvittering og går hjem. Ved behov for veksel taster den ansatte inn sin kode og får veksel utlevert i løpet av sekunder. Oppgjørsfiler sendes umiddelbart til regnskap, som kan avstemme uten risiko for senere korreksjoner. Nokas overvåker beholdningen i safen, og henter eller etterfyller kontanter når det trengs. Med Nokas autoCash får Jula også en bedre avstemming opp mot sentral økonomi med økt cashflowpotensiale og reduksjon av død kapital i butikkene.
Kontanter er fremdeles viktige for å holde samfunnet i gang, selv med innføring av nye kort- og digitale betalingsløsninger, og vi er både stolte og ydmyke over at Jula valgte vår autoCash løsning, avslutter Lars Anderssen.

Nokas blir totalleverandør av sikkerhet til Jula
Nokas har hatt Jula på kundelisten helt siden de etablerte seg i Norge. Da først med alarmstasjonstjenester og utrykning. Nå utvides samarbeidet til å omfatte installasjon av alarm og adgangskontroll, hosting og kortproduksjon, utrykning samt lås og beslag. I tillegg skal Nokas utføre service og årlig kontroll av samtlige sikkerhetssystemer på varehusene.

Ådne Mauritzen

Nokas er et ledende sikkerhetskonsern med virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Selskapet ble etablert i 1987 og forventer i 2017 en omsetning på ca. NOK 4,6 milliarder. Nokas konsernet har ca. 8800 medarbeidere fordelt på 3 divisjoner: Cash Handling, Security og Systems. Vi leverer sikkerhets- og kontanthåndteringsløsninger til kunder i hele Norden. Som totalleverandør spenner våre leveranser seg fra vakttjenester, tekniske sikkerhetsløsninger, industri- og sikkerhetsberedskap til verdi- og kontanthåndtering.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.Besøk vårt presserom