Handelsbanken, BankAxept og EVRY lanserer kontaktløs betaling fra mikrobankkort i armbånd

(Oslo. 7 juli 2018) Handelsbankens kunder blir de første i Norge som kan betale kontaktløst fra armbånd takket være et helt nytt bankkort i mikroformat. – Vi tror kundene vil bruke mikrobankkortene fordi det gjør betaling enklere og raskere enn noen annen løsning som tilbys i dag, sier kortsjef Anthony Brady i Handelsbanken.

Nyheten er et bankkort i mikroformat som er så lite at det kan legges inn i armbånd, klokkeremmer, nøkkelringer eller andre steder kundene ønsker. Med dette på armen kan du betale kontaktløst i alle terminaler som er gjort klar for kontaktløs betaling. Handelsbanken, BankAxept og EVRY tester i disse dager ut den nye løsningen i norske butikker.

- Vi ønsker å gjøre betaling så enkelt som mulig for kundene våre. Dette mikrobankkortet gjør småbetalinger raskere og enklere enn noen annen løsning som tilbys kundene i dag. Du kan for eksempel ha det vanntette kortet i armbånd på stranden og kjøpe is rett fra bading uten lommebok eller mobiltelefon. Derfor tror vi mange vil like løsningen og ta den i bruk i det daglige, sier kortsjef Anthony Brady i Handelsbanken.

Sikkert og enkelt
Mikrobankkortet i armbåndet er et BankAxept-kort utstyrt med EVRYs kontaktløse teknologi. Dette kobles direkte til brukerens eksisterende bankkonto. Teknologien gir kundene frihet til å gjøre raske og sikre betalinger ved å "tæppe" med ulike typer bærbare enheter, såkalte wearables. Du trenger ikke pin-kode for beløp inntil 200 kroner. Betalingen skjer på mindre enn et sekund og er like sikker som ved bruk av vanlige bankkort.

– Bare i løpet av juni ble det foretatt mer enn 2,7 millioner kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort i Norge, og bruken øker med 30% måned for måned, forteller Jes Rasmussen, produktsjef mobil fra BankAxept.

– Nå gleder vi oss til å prøve ut en enda enklere kontaktløs betalingsmetode for kundene våre, sier Anthony Brady i Handelsbanken. Mikrobankkortene vil tilbys Handelsbankens kunder senere i år.

Kontaktløs betaling vokser kraftig
– I en undersøkelse vi har gjort, forteller nesten halvparten av Norges befolkning at de ønsker å ta i bruk kontaktløs betaling. I Norge er nesten alle betalingsterminaler klargjort for å håndtere kontaktløse betalinger og stadig flere butikker og kjeder er i ferd med å aktivere disse, fortsetter Jes Rasmussen fra BankAxept.

– Med den raske utviklingen vi ser innen betalingsområdet er det viktig at vi som bankens samarbeidspartner både støtter globale trender og nasjonale initiativer. Handelsbanken var tidlig ute med å tilby kontaktløs betaling, og vi er stolte av å samarbeide igjen innenfor dette området. Nordmenn har blitt tryggere og mer vant til å betale kontaktløst, noe som bidrar til at markedet åpnes opp for kontaktløs betaling med alt fra wearables, smartklokker og mobiltelefoner. Her skal vi bidra med vår spisskompetanse til å skape en bedre opplevelse for Handelsbankens kunder, sier Børre Midtgard, salgs- og markedsdirektør Card i EVRY.

Kontaktpersoner
Børre Midtgard, Salgs- og Markedsdirektør i Card, Financial Services, EVRY, tlf. +47 913 02 762
Viola Hellström, VP Communications Financial Services, EVRY, tlf. + 46 73 708 1727
Anthony Brady, Kortsjef, Handelsbanken, tlf. +47 996 08 286
Jes Rasmussen, Produktsjef mobil, BankAxept, tlf. + +47 408 05 479
Vegar W. Heir, Chief Commercial Officer, BankAxept, tlf. +47 951 27 697

Om Handelsbanken
Handelsbanken i Norge er en av landets ledende og største banker både i privat- og bedriftsmarkedet. I Norge har Handelsbanken mer enn 250 milliarder kroner i utlån. Banken er representert med 49 bankkontorer og rundt 750 ansatte. I tillegg til tradisjonell bankvirksomhet, tilbyr Handelsbanken tjenester innen livsforsikring, kapitalforvaltning og verdipapirer (rente og valuta, aksjemegling, corporate finance). Handelsbanken i Norge er en del av Svenska Handelsbanken. Konsernet har rundt 12.000 ansatte ved mer enn 800 bankkontorer i mer enn 20 land. Banken ble etablert i 1871. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Banken er notert på Stockholm Børs. www.handelsbanken.no

Om BankAxept
BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge, og åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et BankAxept-kort. BankAxept kan benyttes i både fysisk og digital handel. Betalingen godkjennes i sanntid ved bruk av chip og PIN-kode, med kontaktløs NFC-teknologi, eller på mobiltelfon. Det gjennomføres alltid en sjekk mot brukerens bank for å kontrollere autentiseringen, og at det er dekning på kontoen. Kjøpsbeløpet trekkes så umiddelbart fra kortholders konto. BankAxept har siden oppstarten tidlig på 1990-tallet vært eid og forvaltet av Finans Norge. For å møte utfordringene fra nye aktører og nye betalingsløsninger ble BankAxept AS etablert i april 2014. BankAxept AS skal på forretningsmessig grunnlag forvalte og utvikle betalingsløsninger i nye kanaler. I dette ligger blant annet utvikling av kontaktløs betaling på kort og mobil, nettbetalings-løsninger og straksbetalinger. BankAxept, BankID, Vipps inngår siden 1. juli 2018 i samme selskap og er eid av de norske banker.

Børre Midtgard, Salgs- og Markedsdirektør i Card, Financial Services, EVRY

EVRY er et ledende nordisk IT-service og programvareselskap med mer enn 10.000 kunder i både privat og offentlig sektor. Merenn fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dypteknisk og forretningsmessig innsikt, er EVRY en drivkraft for kundeinnovasjon og fornyelse. EVRY omsatte for 12,6 milliarderkroner i 2017 og har ca 8 500 ansatte i ni land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo, og aksjene er notert på Oslo Børs’ hovedliste. www.evry.com.

Følg pressemeldinger fra EVRY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EVRY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra EVRY

EVRY rapporterer et andre kvartal i 2019 med vekst innen konsulent- og applikasjonstjenester, som støtter selskapets strategiske retning12.7.2019 07:01:12 CEST | Pressemelding

(Fornebu, 12. juli 2019) EVRY rapporterer driftsinntekter for andre kvartal på 3 178 millioner kroner i 2019, sammenlignet med 3 286 millioner kroner i andre kvartal 2018. Driftsinntektene for årets første halvår var på 6 507 millioner kroner, som er en økning fra 6 494 millioner kroner for samme periode i fjor. Justert for valutaeffekter og oppkjøp, var den organiske veksten 0,1 % i første halvår 2019, sammenlignet med første halvår av 2018. Financial Services rapporterte en positiv organisk vekst i andre kvartal, mens de andre forretningsområdene var berørt av sesongsvingninger.

EVRY och Tieto går samman för att bli en ledande leverantör av digitala tjänster i Norden.18.6.2019 07:10:12 CEST | Pressemelding

(Fornebu / Espoo, 18 juni 2019) EVRY och Tieto tillkännager idag ett avtal om samgående för att bilda ett av de ledande digitala tjänste- och mjukvaruföretagen i Norden. Med en kombinerad omsättning på närmare 3 miljarder EUR och med 24 000 medarbetare blir det nya bolaget väl positionerat för att öka den digitala innovationstakten för nordiska företag och samhället i stort. De båda bolagen kompletterar varandra utifrån sin geografiska närvaro samt från ett kund- och erbjudandeperspektiv. Det nya bolaget får namnet TietoEVRY och kommer betjäna tusentals kunder inom såväl privat som offentlig sektor i mer än 90 länder.

EVRY og Tieto fusjonerer og skaper en ledende nordisk leverandør av digitale tjenester18.6.2019 07:00:43 CEST | Pressemelding

(Fornebu/Espoo, 18. juni 2019) EVRY og Tieto har i dag kunngjort en fusjonsavtale. Sammen skaper partene et konkurransedyktig selskap for digitale tjenester og programvare i Norden. Det fusjonerte selskapet vil ha en samlet omsetning på rundt 30 milliarder kroner og 24.000 medarbeidere. EVRY og Tieto er svært komplementære når det gjelder geografiske markeder, tjenesteportefølje og kunder. Selskapet vil bli kalt TietoEVRY og ha flere tusen kunder i privat og offentlig sektor i mer enn 90 land.