VirkeVirke

Handelen har kåret sine vinnere

Under Virkes Handelskonferanse i dag ble vinnerne av Handelsprisen 2018, Årets Retailer og Årets Butikksjef kåret! Elektroimportøren, Jørgen Jørgensen fra Norrøna og Mona Ervig Kjendalen hos Meny stakk av med de prestisjefylte prisene.
Elektroimportøren vant Handelsprisen 2018. Prisen ble tatt i mot av CEO Andreas Niss og kjededirektør Espen Getz Taraldsen.

Elektroimportøren vinner av Handelsprisen 2018

Elektrokjeden Elektroimportøren AS vant i dag Handelsprisen, etter å ha utfordret og endret en bransje der salget tradisjonelt har tilhørt proffmarkedet.

- Vi er en relativt liten kjede med mange medarbeidere som gjør en fantastisk jobb hver eneste dag. Den utmerkelsen og anerkjennelsen av dem betyr utrolig mye, sier Andreas Niss, CEO for Elektroimportøren.

Niss mener mye av nøkkelen til suksess ligger i kompetente medarbeidere.

- Jeg tror kundene liker den faglige styrken vi har i varehusene. Det hjelper på omsetningen. Derfor tror jeg vi fortjener å få prisen, sier Niss fornøyd.

Elektroimportøren vant prisen i tøff konkurranse med konkurrenten Elkjøp, netthandelsbedriften blivakker.no, klesmerket Floyd og byggevarekjeden Megaflis.

- Virksomheten har trosset butikkdøden og etablert nye butikker i rask takt samtidig som netthandelen er en betydelig del av omsetningen. At de har klart å vokse og samtidig beholde lønnsomheten, er imponerende, sier direktør for Virke faghandel Bror William Stende.

- Elektroimportøren har drevet innovasjon gjennom partnerskap og brøytet vei til en ny virkelighet i en konservativ bransje. De har også klart å kombinere salg av produkter og tjenester som gjensidig styrker begge forretningsområdene, fortsetter Stende.

Juryen for Handelsprisen 2018 har bestått av Grete Lekven, Sverre Flåskjær, Erik Fagerlid, Anders Askevold, Ole Martin Evensmo og Frode Finsrud.

Jørgen Jørgensen årets retailleder

Jørgen Jørgensen, eier og daglig leder av Norrøna, ble i dag tildelt prisen som Årets Retailer under Virkes Handleskonferanse.

Juryen mener han står ei en særstilling når det gjelder utvikling og drift i en bransje preget av vekst, men også stor konkurranse.

- Takk til alle de fantastiske medarbeiderne i Norrøna! Det er de som er grunnen til at vi er her i dag, sa en stolt og fornøyd Jørgen Jørgensen, fra scenen.

- Jørgensen har skapt en sterk merkevare som får oppmerksomhet langt utover Norges grenser. Han har tatt grep og styrt distribusjonen på en måte som gir merverdi til merkevaren. Samtidig har Norrøna levert stabil vekst og lønnsomheten er blant bransjens beste, forteller direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.

Juryen har også lagt vekt på at Jørgensen er innovativ, nysgjerrig og nyskapende og forstår at forretningsmodellen stadig må utvikles og endres for å lykkes i en tid med store og raske endringer i varehandelen.

Juryen for Årets Retailleder har bestått av Grete Lekven, Sverre Flåskjær, Erik Fagerlid, Anders Askevold, Ole Martin Evensmo og Frode Finsrud.

Monica Ervig Kjendalen årets butikksjef

Monica Kjendalen, butikksjef hos Meny Solsiden ble i dag kåret til Årets Butikksjef under Handelskonferansen 2018.

– Butikksjefen spiller en unik og særs viktig rolle i den daglige butikkdriften, og gjør en betydelig innsats hver dag for virksomheten. Prisen skal hedre og løfte frem butikksjefenes innsats og gi dem økt anerkjennelse, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.

I juryens begrunnelse kommer det frem at Kjendalen har fylt sin rolle som leder med lidenskap, høy medarbeidertilfredshet og lavt sykefravær. Hun er også blitt trukket frem som rollemodell både i bransjepresse og i sitt markedsområde. Hun er heller er ikke redd for å gå nye veier for å skape unike handleopplevelser for kundene og utnytter de mulighetene som finnes samt er gjerne i front når det gjelder å ta i bruk ny teknologi.

- Kjendalen har klart å skape en butikk som virkelig skiller seg ut i sitt område med innovative løsninger, kreativ oppbygning, gode eksponeringer og sameksponeringer. Hun kan også vise til gode økonomiske resultater og gode nøkkeltall på svinn og lønnsprosent, utdyper Stende.

Monica Kjendalen vant prisen i sterk konkurranse med mer enn 90 kandidater. I en tøff siste runde slo hun ut Sherri Grønvold, butikkleder hos Skoringen i Strømmen Storsenter og Elisabeth Slinning, butikkleder hos Kid Interiør ved Amfi Moa i Ålesund.

Prisen deles ut i samarbeid med Rekrutteringsselskapet Impact, Markedsinfo og Retailmagasinet. Juryen for årets butikksjef har bestått av Arvid Brandmo, Terje Gulbrandsen, Line Beate Jebsen, Thomas Gudbjerg, Tim Rosenkilde, Rune Stenberg, Nils Vanebo og Bror Stende.

Eier og daglig leder av Norrøna, Jørgen Jørgen  ble kåret til Årets Retailer under Virkes Handelskonferanse. Han mottok prisen sammen med markedsdirektør Martin Lien (midten) og viseadm. direktør Espen F. Engelstad (t.h..)
Eier og daglig leder av Norrøna, Jørgen Jørgen ble kåret til Årets Retailer under Virkes Handelskonferanse. Han mottok prisen sammen med markedsdirektør Martin Lien (midten) og viseadm. direktør Espen F. Engelstad (t.h..)
Monica Ervig Kjendalen ble kåret til Årets Butikksjef. Hun er butikksjef hos Meny Solsiden i Trondheim.

Henrik Ibsens gate 90

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.