Håndballjentene satte tidenes nattrekord på norsk TV

19.8.2016 10:33 | TV 2

460.000 seere fulgte på det meste nattens håndballdrama på TV 2, og med et foreløpig snitt på 423.000 seere fram til kl. 03.00 leverte håndballjentene tidenes høyeste natt-tall på norsk TV siden TNS Gallup startet målingene i 2000.

Norge tapte den dramatiske semifinalen mot Russland i natt. Foto: NTB/Scanpix

Det har vært knyttet stor spenning til hvor mange som faktisk ville bli sittende oppe for å se nattens semifinale mellom Norge og Russland. Siden TV-døgnet kun måles frem til 03.00 og dermed mangler sluttminuttene og begge ekstraomgangene, er tallene fortsatt foreløpige.

423.000 seere så i snitt kampen frem til 03.00 mens 460.000 så kampen på det meste – klokka 02.36. Dette gir kampen en foreløpig seerandel på 87,6 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 82,6 prosent blant seerne over 12 år.

- Det var helt umulig å spå i forkant hvor mange som ville sitte oppe å se kampen direkte, da vi ikke har noen tall å sammenlikne med i TV 2. At håndballjentene knuste alle gjeldende nattrekorder på norsk TV er veldig, veldig moro. Det sier nok en gang noe om hvilken unik posisjon de norsk håndballjentene har. Så får vi bare håpe at norske arbeidsgivere ser gjennom fingrene på at det er mange trøtte ansikter på jobb i dag, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.

Siden dagens TV-måling ble etablert i 2000 så har det aldri vært så mange som har sett på TV mellom kl 02.30 og 03.00 som sist natt. TV 2 hadde 443.000 seere denne halvtimen, og ingen annen tv-kanal har tidligere hatt så høy rating.

Nå blir det spennende å se hvor mange som faktisk ser kampen – enten direkte, via opptak, på TV 2 Sumo eller som har sett reprisen som TV 2 sendte fra kl. 06.30 i morges. Disse tallene vil først være klare på mandag.

Unn Grethe BergeKommunikasjonsrådgiver Vårt lille land, Dokument 2, Rett fra hjertet, Helsekontrollen, Mer en gull, På tur med Dag Otto, Jakten på kjærligheten, Kjære mamma, Huskestue.

924 03 867 / 55 90 82 31ugb@tv2.no

Johanne Viken SandnesKommunikasjonsrådgiver Konsernkommunikasjon, Sommerhytta, Stian Blipp-show, En bit av historien, Bloggerne, Hotel Cæsar, Sporten og Nyhetene.

959 21 208 / 55 90 82 18jvs@tv2.no

Håvard SolemKommunikasjonsrådgiver Hver gang vi møtes, Best av de beste, God kveld Norge, Idol, Iskrigerne, Live på direkten, Matkontrollen, Petter uteligger, TV 2 hjelper deg.

934 35 922 / 55 90 80 28hvl@tv2.no

Jan-Petter DahlKommunikasjonssjef i TV 2. Kontaktperson for spørsmål om seertall for TV 2-kanalene. Pressekontakt for VM i Håndball og Allsang på grensen.

928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no

Norge tapte den dramatiske semifinalen mot Russland i natt. Foto: NTB/Scanpix