Håndballen tilbake på TV 2

All norsk håndball vil fra neste sesong igjen være tilbake på TV 2s kanaler. Norges Håndballforbund og TV 2 har signert en ny 5-årig medieavtale ut sesongen 2021/2022, som sikrer TV 2 rettighetene til all norsk klubb- og landslagshåndball.

Bent Svele og Harald Bredeli. Foto: TV 2

- Dette er en ny god dag for TV 2 med nye sterke sportsrettigheter, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Også i Norges Håndballforbund er det glede over en ny og langsiktig TV-avtale.

- TV 2 har lang tradisjon som håndballkanal og vil ivareta håndballens interesser, sier Generalsekretær Erik Langerud i Håndballforbundet.

Den nye medieavtalen sikrer norske håndballklubber en ukentlig seriekamp på TV 2 Sportskanalen, mens cupfinalene og landskampene både for Håndballgutta og Håndballjentene vil bli vist på TV 2s hovedkanal.

- Vi vet interessen for håndball i Norge er stor. Det er viktig både for klubbene og landslagene at det er kontinuitet i mediedekningen. Det gjelder også for den daglige nyhetsovervåkningen. Kampen om plassen i det fragmenterte sports-mediebildet er hard og utfordrende, og det er helt avgjørende for håndballens posisjon at vi har en framskutt rolle i den kampen. Det mener vi norsk håndball er sikret gjennom den nye avtalen med TV 2, sier Erik Langerud.

Håndballforbundet vil sammen med Norsk Topphåndball fortsette sin satsing på håndball-TV også i denne avtaleperioden. Gjennom sin egen nettbaserte distribusjon vises her alle norske klubbkamper for både kvinner og menn, som ikke sendes på lineært TV.

- I en sammensatt og krevende mediehverdag er vi glade for å starte opp et nytt samarbeid med TV 2 med alle de muligheter det gir håndballen. I den totale synligheten er det et stort uforløst potensiale i alt det topphåndballen kan tilby tilskuere og samarbeidspartnere. Sammen med TV 2 er vi klare til å ta nye større steg til glede for alle som er glad i håndball, sier daglig leder i Norsk Topphåndball, Hein Barthold.

- For sportsdekningen på våre tradisjonelle kanaler er live-innhold helt avgjørende. Gjennom avtalene vi nå har sikret for alle fotballkvalifiserings-kampene i Europa, Premier League, eksklusive kamper i Champions League, en stor og viktig sykkelpakke, samt norsk håndball og ishockey, har vi for flere år framover et live-innhold vi er stolte av, forteller TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Foruten live-kampene innebærer den nye håndballavtalen at TV 2 gjennom et nytt håndballmagasin vil sikre dekning av både topp- og breddeaktivitetene i håndball-Norge.  TV 2 har gjennom sin satsing på mange plattformer et av de største nedslagsfeltene på sosiale medier i Norge. Der vil også håndballen de neste fem årene få sin naturlige posisjon gjennom den nylig inngåtte medieavtalen.

Den nye avtalen gjelder ikke kamper i EM, VM eller Olympiske leker.

Kontaktpersoner:

TV 2: Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl, tlf 928 60363