Håndball-EM: Oddsekspertene tviler på Norge

Internasjonale oddseksperter tror Norge må se langt etter gullet når håndball-EM kastes i gang i kveld.

Hos Europas største online spillselskap, Unibet, er Norge bare rangert som nummer seks på listen over gullfavoritter.

- Norge er absolutt ansett som et av de kvalitetsmessig beste lagene. Oddsen tilsier at vi ligger i omtrent samme sjiktet som Spania og Tyskland. Problemet er at de tre antatt beste lagene – Frankrike, Kroatia og Danmark –anslås å ha dobbelt så gode medaljemuligheter som Norge i EM, forteller Unibets PR Manager i Norge, Steffen Løvholen.

- Det betyr selvfølgelig ikke at Norge ikke har mulighet til å ta medalje, inkludert gull, men sjansen for at én av de tre topplagene tar gull er ifølge oddsen rundt 70 prosent. Norges medaljesjanser anslås til under 30 prosent - mens både Kroatia, Fankrike og Danmark har godt over 60 prosent sjanse til å ta medalje. Vi håper selvfølgelig at ekspertene våre tar feil og at Norge overrasker positivt, men det ser ikke lovende ut akkurat nå, sier Løvholen.

På toppscorerlisten ser det imidlertid lysere ut for nordmennene.

- Norge har to fantastiske målscorere i Sander Sagosen og Kristian Bjørnsen. De er begge i topp fire, bare slått av tyske Uwe Gensheimer og makedonske Kiril Lazarov. Bak de to er det imidlertid et godt stykke ned til neste norske, som er Bjarte Myrhol. Sjansen for at vi får en norsk toppscorer, er omtrent 25 prosent. Det er bra for et lag som bare har omtrent 10 prosent sjanse til å vinne turneringen, sier Løvholen

Utvalgte odds på EM i håndball for herrer:

Odds, vinner EM:

1. Frankrike:       3,25