Hamar/Stange er klar for å by på store idrettsøyeblikk under NM-veka

Syv idretter skal gjennomføre sine NM, og hele 14 norgesmestere skal kåres under NM-veka på Hamar/Stange. 27. – 28. juni er det igjen duket for store idrettsøyeblikk, der publikum kan se alt direkte på NRK.
Maratonpadling er en av syv idretter på programmet. 27. juni skal det kåres norgesmester på Hamar.Foto: ICF

NM-veka 2020 har vært planlagt i lang tid. Som følge av Covid-19 har planene måtte endres flere ganger, men nå er det endelig klart; NM-veka sommer blir en realitet.

-Vi er svært glade for endelig å komme i gang med idrettskonkurranser igjen, og for å synliggjøre de ulike idrettene. Jeg gleder meg til idrettsglede og idrettsfest i beste sendetid på NRK, og en spennende dog annerledes gjennomføring av NM-veka, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

12 timer direktesendt på NRK

NRK Sport har satset på NM-veka siden begynnelsen, og i 2018 og 2019 var NM-veka NRK Sports største enkeltproduksjon. Nå er statskanalen klar for å sende 12 timer direkte fra Hamar og Stange.

-NRK Sport er veldig glade for endelig å kunne formidle norsk idrett direkte etter mange uker med venting for alle. NM-veka er et satsingsområde, og vi gleder oss til å formidle store øyeblikk fra idretter som normalt ikke får så stor oppmerksomhet i mediene, sier Kaj T. Pedersen, prosjektleder for NM-veka i NRK.

NRK gjør sitt ytterste for å vise frem mest mulig gjennom helgen både på TV, nett og mobil.

Se hele programmet her

NM-veka hensyntar nødvendige smittevernstiltak

For å kunne arrangere NM-veka er det kun idretter som ikke er definert som kontaktidretter som får delta. Antall deltakere og andre personer som vil være tilstede på arrangementet vil være innenfor den begrensningen som myndighetene fastsetter på det tidspunktet hvor NM-veka arrangeres. I løpet av de to dagene vil det gjennomføres flere separate norgesmesterskap innenfor konseptet NM-veka.

Lokal arrangør gleder seg

-Vi gleder oss til å være vertskap for NM-veka og ønsker utøvere, støtteapparat og frivillige hjertelig velkommen til Hamar/Stange og omegn. Særforbund og lokale idrettslag har vist stort engasjement og fortjener ros for at arrangementene nå kan gjennomføres, sier Ane Måntrøen, prosjektleder i Innlandet idrettskrets.

Følgende idretter deltar på NM-veka:
Luftsport
Skyting
Padling
Golf
Motorsport
Skate

For mer informasjon, se: www.nm-veka.no

Om NM-veka:

NM-veka er et fellesarrangement hvor det kåres en rekke norgesmestre i mange idrettsgrener. Arrangementet går på rundgang i Norge, og det arrangeres NM-veka både på sommeren og vinteren. NM-veka er et samarbeid mellom NRK og Norges idrettsforbund med Norsk Tipping som hovedsponsor.

• Arrangeres 27. - 28. juni på Hamar og Stange
  • 7 forskjellige idretter skal gjennomføre sine norgesmesterskap.
  • 14 norgesmestere skal kåres
  • 12 timer med direktesendt TV fra arrangementet
  • Program er tilgjengelig på www.nmveka.no