Halvveis til målet for 2025: Selger lokalmat for fem milliarder
- Salget av lokalmat i dagligvarekjedene har hatt en betydelig vekst de siste årene, og vi er halvveis til målet på 10 mrd. innen 2025. I tillegg kommer salget av lokalmat på Bondens marked, matfestivaler, spesialforretninger, hoteller og restauranter over hele landet. Vi har en rik matkultur her i landet, og Norge er i ferd med å bli en internasjonal attraktiv matnasjon, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.
Årets salgstall for dagligvaremarkedet
Lokalmat defineres som «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie”.
- Lokalmat omsatte for ca. 4,95 mrd de siste 52 uker (per uke 40 2017). 30 mill.kr i økning.
- Lokalmat økte omsetningen med 0,6% mot tilsvarende periode i fjor.
- Veksten i dagligvarehandelen totalt er på 1,6%
- Kjøtt er største kategori
- Ren fisk øker mest
- Øl øker fremdeles som kategori
Stort potensiale
I januar i år la Regjeringen frem en strategi for reiselivet, basert på landbrukets- og reindriftens ressurser.
- Turistundersøkelser viser at det er økende etterspørsel etter genuine opplevelser. Nettopp dette Norge kan stille opp med: norske fjorder, nordlyset, friske dyr, lav medisinbruk, dyr på beite samt lokalmat- og drikke med særpreg. Det er dette vi må selge og her ligger det store muligheter, sier statsråd Jon Georg Dale.
Landbruksministeren viser til at det allerede er gjort mye for å fremme norsk mat og reiseliv blant annet den nyetablerte databasen for lokalmat, lokalmat.no.
- Her har vi lagt til rette for at profesjonelle innkjøpere fra ulike bransjer lett kan finne lokalmat til sine kunder. Lokalmat.no har nå registret over 1500 lokalmat- og drikkeprodukter, sier Jon Georg Dale.
Samarbeid og kvalitet
- Vi vaker rett under en omsetning på 5 milliarder i butikk, så at norsk lokalmat har inntatt folks hjerter og ganer er helt klart! Sammen med sentrale aktører må vi fortsatt samarbeide og legge tilrette infrastrukturen og apparatet rundt slik at lokalmatprodusentene kan konsentrere seg om å gjøre det de er utrolige gode på: lage fantastisk norsk mat og drikke, sier adm.dir Nina Sundqvist i Matmerk.
For å kunne få en reell sammenligning av utviklingen, er salgstallene justert med produktporteføljen hvert år.
2016 | 2017 | |
Lokalmat, salg i verdi 1000 kroner | 4,9 | 4,95 |
Vekst prosentvis lokalmat | 8,3 % | 0,6 % |
Vekst prosentvis i DVH generelt | 3,1 % | 1,6 % |
Fakta om undersøkelsen
- Definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.
- Matmerk og dagligvarekjedene kvalitetssikrer produktene basert som inngår i salgstallene hvert år
- Nielsen ScanTrack: Utvalgsundersøkelse basert på ukentlig innsamling av POS data i norsk dagligvarehandel
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder
Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom