Halvparten vet ikke om barna er innboforsikret

Er du i ferd med å flytte for deg selv? Sjekk om du fortsatt er forsikret gjennom foreldrene dine.

Over halvparten av norske foreldre vet ikke hvor lenge barna er dekket av foreldrenes innboforsikring, viser en ny undersøkelse utført av Opinion for KLP. Det kan lønne seg å sjekke dette, mener Robin Wulff-Nilsen i KLP Skadeforsikring:

- Barn som bor borte fra hjemmet under utdanning og militærtjeneste, er dekket av foreldrenes innboforsikring inntil de melder adresseforandring til Folkeregisteret. Alder har ingen betydning, sier han.

Med andre ord kan det hende du ikke trenger å kjøpe innboforsikring med en gang du flytter hjemmefra. Det betyr penger å spare i en periode uten så mye å rutte med.

Wulff-Nilsen legger til at det varierer forsikringsselskapene imellom hvor lenge barna er dekket av foreldrenes forsikring.

Eier mer enn du tror
Som student er det lett å tenke at du ikke eier mye av stor verdi. Er du uheldig og blir utsatt for en brann, vil du erfare at du eier mer enn du tror.

- Blir du utsatt for en brann, mister du alt. Det blir dyrt å skaffe alt på nytt, så det er ingen god start på voksenlivet. En innboforsikring koster noen få hundrelapper i året hvis du ikke har så store verdier. Da får du erstatning av forsikringsselskapet til å kjøpe ny seng, sofa, klær, pc, kopper og kar til en ny start, sier han.

KLP-undersøkelsen viser at kjennskapen til hvorvidt barna er dekket av foreldrenes innboforsikring er jevnt fordelt på kjønn og alder. 47 prosent av foreldrene har svart at de vet hvor lenge barna deres er dekket via foreldrene. I Nord-Norge er det så mange som 53 prosent som har kjennskap til dette.

Sjekk reiseforsikringen før backpackerturen
Innboforsikring er også godt å ha hvis du blir frastjålet pc eller andre verdigjenstander på universitetet eller høyskolen. Noen setter sin lit til reiseforsikringen i mange situasjoner, men denne gjelder ikke i undervisningstiden på undervisningssteder i Norge.

En annen KLP-undersøkelse som kom i vår, viser at en av tre foreldre ikke vet hvor lenge barna er dekket av deres reiseforsikring. Svaret er at barn er dekket av foreldrenes helårs reiseforsikring hele det året de fyller 20 år, og frem til forsikringen har hovedforfall. Det gjelder også når de ferierer uten foreldrene.

- Her er det likevel en felle å gå i for ungdommene som tar flere måneder fri for å reise rundt i utlandet. De fleste helårs reiseforsikringer gjelder "bare" for reiser på opptil 60 dager. Det er ikke gøy å være 19 år og bli syk i utlandet uten å ha en gyldig reiseforsikring, understreker Wulff-Nilsen.

- I KLP kan du utvide en helårs reiseforsikring til å gjelde for reiser på opptil 90 dager i utlandet. Ved lengre utenlandsopphold anbefaler vi at du kontakter forsikringsselskapet ditt for utvidelse eller spesialforsikringer, eller ANSA hvis du skal bo og studere i utlandet.

For mer informasjon, kontakt:
Avdelingsleder i KLP Skadeforsikring Robin Wulff-Nilsen
E-post: rwn@klp.no, tlf. 992 50 890