Halvparten av sommerreisene solgt fra Bergen

18.4.2016 12:46 | Ving Norge

Mer enn halvparten av årets sommerreiser fra Bergen er solgt. Det er Mallorca som er det mest populære reisemålet, melder Norges største feriearrangør, Ving.

SOMMERFAVORITT: Mallorca er bergensernes foretrukne reisemål denne sommeren.

- Mange husker nok fremdeles fjorårets begredelige sommervær og har vært tidlig ute for å sikre seg i alle fall et par uker med sol og sommervarme i år, sier informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving.

Spanske favoritter

Det er Mallorca som er bergensernes favoritt, fulgt av Kreta og Gran Canaria.

- Dette er som i landet for øvrig, og det er spesielt interessant å se at mange har fått øynene opp for Kanariøyene også i sommerhalvåret, fortsetter Larsen-Vonstett. Hun forteller at selskapet kommer til å sende rekordmange nordmenn til den spanske øygruppen denne sommeren, totalt nærmere 28 000.

Svak krone påvirker ikke ferieplanene

I følge Larsen-Vonstett er det lite som tyder på at den svake kronen har lagt noen demper på årets ferieplaner.

- Den årlige familieturen til varmere strøk har blitt en innarbeidet tradisjon for mange. Det er nok andre forbruksvarer som sofa og bil som heller prioriteres bort til fordel for sommerferien, tror hun.

Fem på topp fra Bergen
1. Mallorca
2. Kreta
3. Gran Canaria
4. Rhodos
5. Bulgaria

SOMMERFAVORITT: Mallorca er bergensernes foretrukne reisemål denne sommeren.