Halvparten av sommerreisene fra Rygge er solgt

Halvparten av årets sommerreiser fra Rygge er solgt, og det er Rhodos som er det mest populære reisemålet. Det melder Norges største feriearrangør, Ving.

POPULÆRT: Rhodos er sommerens feriefavoritt hos østfoldingene.

- Mange husker nok fremdeles fjorårets begredelige sommervær og har vært tidlig ute for å sikre seg i alle fall et par uker med sol og sommervarme i år, sier informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving.

Gresk favoritt

Det er Rhodos som er østfoldingenes charterfavoritt denne sommeren, med Mallorca som en god nummer to.

- Rhodos er en gammel klassiker som har vært gjennom en stor ansiktsløftning de siste årene. I dag finnes det noe for enhver smak på ferieøya, ikke minst et stort utvalg av førsteklasses hoteller, fortsetter Larsen-Vonstett. Hun tilbragte deler av fjorårets sommerferie på det populære familiehotellet Sunwing Kallithea, litt øst for Rhodos by.

- Med leiebil var det enkelt å utforske  strender og badeviker, vi besøkte Lindos og var flere kvelder i Rhodos by. Der er det mange gode restauranter som serverer nydelige, greske spesialiteter, forteller hun.

Svak krone påvirker ikke ferieplanene

I følge Larsen-Vonstett er det lite som tyder på at den svake kronen har lagt noen demper på årets ferieplaner.

- Den årlige familieturen til varmere strøk har blitt en innarbeidet tradisjon for mange. Det er nok andre forbruksvarer som sofa og bil som heller prioriteres bort til fordel for sommerferien, tror hun.

POPULÆRT: Rhodos er sommerens feriefavoritt hos østfoldingene.
BARNEFRITT: Voksenhotellet Sunprime Miramare er et av Vings aller best likte hotell på Rhodos.

Fem reisetrender for 201810.1.2018 08:50Pressemelding

Trend 1: Østre Middelhavet øker mest sommeren 2018 Sommeren 2018 blir en skikkelig Hellas-sommer. Hellas har alltid vært et populært reisemål for nordmenn, men sommeren 2018 blir ekstra bra. – Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller fleste reiser til Rhodos og Kreta, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff Flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge med 8 prosent av totalkapasiteten. – Tyrkia har også hatt en kraftig oppgang. Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff. I tillegg til disse klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren. – Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også pri