Halvparten av oss vet ikke hvorfor AMS-målere installeres
—Myndighetene og nettselskapene har ikke lykkes med å forklare strømkundene hvorfor smarte strømmålere må installeres. Det sier leder for privatmarkedet i NorgesEnergi, Geir Jørgensen. NorgesEnergi er en nasjonal strømleverandør for privat- og bedriftsmarkedet og er en av landets ledende lavprisaktør.
—Overraskende tall
Norges vassdrags- og energidirektorat har pålagt nettselskapene å installere smarte strømmålere hos alle innen januar neste år. Så langt rapporteres det at 70 prosent av oss har fått en slik måler på plass i sikringsskapet hjemme. Vi vet bare ikke hvorfor. Det overrasker Energi Norge som er en interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for aktører i kraftmarkedet.
—Bransjen og myndighetene har et felles ansvar for å forklare befolkningen hvorfor målerne byttes ut. God kommunikasjon er viktig for en effektiv utrulling med færrest mulig bomturer. Det bidrar til å holde kostnadene nede for både nettselskap og kunder, sier informasjonssjef i Energi Norge Aslak Øverås.
I følge undersøkelse foretatt av Energi Norge må strømnettet moderniseres for om lag 140 milliarder kroner frem mot 2025 for å møte morgendagens energibehov. Investeringene vil i hovedsak måtte dekkes gjennom økt nettleie.
NVE sier de forventer at kunnskapen om de nye målerne vil øke etter hvert som det kommer tjenester strømkundene kan ta i bruk.
—Nettselskapene gjør en stor jobb for å rulle ut smarte målere, og det installeres nå over 4000 målere hver dag. I utrullingsfasen er det nettselskapene som er kundens første kontaktpunkt ved spørsmål om målerne, de har derfor et ansvar for å gi kundene informasjon om målerne og om utrullingen.Vi forventer at kunnskapen om de nye målerne vil øke etter hvert som det kommer tjenester strømkundene kan ta i bruk, sier Guri Grøtterud som er Seksjonsleder i Seksjon for sluttbrukermarked i NVE.
Kunden må inkluderes
Geir Jørgensen iNorgesEnergi sier selskapet er positive til alle tiltak som kan bidra til å redusere folks strømforbruk. Han synes imidlertid det er beklagelig at kundene ikke føler seg godt nok informert om mulighetene som ligger i strømsparing med de nye målerne.
—Vi som strømselskap har i mange år snakket om strømsparing. Det er viktig for miljøet og er i tillegg lønnsomt. Innsikten kundene får i eget forbruk gjennom AMS kan på sikt bidra til reduksjon i forbruk og dermed lavere strømregning. Men det er svært viktig at myndigheter og nettselskaper kommuniserer grunnlaget for beslutningene som er tatt. Det gjør prosessen enklere og skaper minst mulig støy for kundene.
Huseiernes Landsforbund får mange henvendelser fra engasjerte boligeiere om AMS. Mange er usikre på hvorfor de får denne måleren, om de kan nekte installasjon og hvilken nytte de har av den.
- Landets boligeiere vil gjerne bidra i det grønne skifte. Men når over halvparten av forbrukerne ikke vet hvorfor de får måleren installert, så viser det at det er et stort informasjonsbehov der ute, sier Morten Andreas Meyer, generalsekretær i Huseiernes Landsforbund.
FAKTA
- AMS er smarte strømmålere som rapporterer strømforbruket til nettselskapet hver time døgnet gjennom
- Alle nettkunder, private husholdninger, fritidshus/hytter, borettslag, bedriftskunder og offentlige institusjoner i Norge får ny automatisk strømmåler innen 1. januar 2019.
- NVE har pålagt nettselskapene å stå for installeringen og kostnaden er på om lag 140 milliarder kroner.
- Kostnadene må dekkes inn via nettleie, og utgjør alene om lag 300,- per år per målepunkt.
Nøkkelord
Kontakter
Geir JørgensenLeder Privatmarked
geir.jorgensen@norgesenergi.noBilder
Lenker
Om NorgesEnergi
NorgesEnergi et av landets største strømselskap med hovedkontor i Kristiansand og omtrent 140 ansatte i privat- og bedriftsmarkedet.
Vi jobber hver dag for at du skal få både billig strøm og nye tjenester som gjør hverdagen din enklere. Vi er takknemlig og stolt over at vi nå har mange hundre tusen kunder fra hele landet som elsker billig strøm og smarte kundefordeler like høyt som oss.
Følg pressemeldinger fra NorgesEnergi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesEnergi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesEnergi
Hver andre nordmann er bekymret for privatøkonomien24.11.2023 09:18:14 CET | Pressemelding
Det blir stadig dyrere å leve; prisene stiger og strømprisene holder seg på et høyt nivå. Det fører til at vi blir stadig mer urolige for privatøkonomien vår, viser en fersk undersøkelse Ipsos har gjort på vegne av NorgesEnergi.
NorgesEnergi sertifisert for Trygg Strømhandel 1.9.2021 12:18:21 CEST | Pressemelding
—Vi er stolt og glade over å være blant de første i Norge som blir sertifisert for Trygg strømhandel.
Unge er mer ensomme enn eldre5.12.2019 07:45:00 CET | Pressemelding
Nesten syv av ti under 29 år føler seg ensomme, viser en helt fersk undersøkelse Ipsos har utført for NorgesEnergi.
Dyrt å glemme strømmen23.8.2018 08:15:00 CEST | Aktuelt
Dersom du glemmer å ta med deg strømmen når du flytter, kan det fort bli veldig dyrt. Nettselskapene er pålagt å levere strøm til deg uansett, men det er de selv som bestemmer prisen.
Dette lurer strømkundene på 4.7.2018 07:30:00 CEST | Pressemelding
Det er gjerne først når strømmen forsvinner eller faktura skal betales at vi reflekterer over spotpris, nettleie, AMS og el-sertifikater. Men da lurer vi til gjengjeld på ganske mye.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom