Halvors Boknafisk Loin er Årets Matspire

Årets Matspire 2016 er Halvors Boknafisk Loin fra Fredvang fra Halvors Tradisjonsfisk AS i Troms. Produktet bryter barrierer for en råvare som for mange virker komplisert, men som er delikat og smakfull.

- Halvors Boknafisk Loin gjør det enkelt for folk å tilberede og spise sjømat. Fiskekoden er knekt slik at alle kan lage sjømatretter uten spesielle forkunnskaper. Derfor fortjener dette produktet å bli mer tilgjengelig for flere forbrukerne, sier adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk, etter prisutdelingen under finalen i Det Norske Måltid 2016.

Juryen i Det Norske Måltid og juryen for Årets Matspire; Gunnar Møller Syversen fra Coop, Martina Rabsch fra REMA 1000, Eivind Haalien fra Norgesgruppen og fagsjef i Matmerk Frode Kristensen er enstemmige i at dette produktet treffer.

Juryen for Årets Matspire sier om vinnerproduktet:

Et typisk lokalt håndverksprodukt laget med den ypperste fagkunnskap, det har en delikat konsistens, rik smak og leverer på mattrendene med sunnhet, tradisjon og nytelse.

Halvors Boknafisk loin er forbrukervennlig, tilpasset et moderne kjøkken og klart til bruk. Fisken selges i en delikat emballasje og trekker kunder til en del av butikken som ikke alltid forbindes med kvalitetsråvarer. Årets Matspire har et hav av bruksmuligheter hele året og er en ypperlig råvare både til hverdag og fest.

Om vinnerbedriften:

Halvors Tradisjonsfisk i Troms er en håndverksbedrift med syv medarbeidere som produserer regionale spesialiteter med lange tradisjoner. De er kjent for produkter av aller beste kvalitet, og fisken fortjener å få økt oppmerksomhet og økt kjennskap.

Premien er markedsrådgivning fra Matmerk verdt 100 000 kr.

Tidligere vinnere er:

2015: Valdres Ost Fosheim fra Valdresmeieriet

2014: Økologisk Black Turkey kalkunen fra Homlagarden

Nina Sundqvist, administrerende direktør Matmerk, tlf:
91 78 56 20 epost: nina.sundqvist@matmerk.no
Frode Kristensen, fagsjef Markedstjenester, tlf:
92 88 88 34 epost: frode.kristensen@matmerk.no