Halve Norge er nå klare til å betale kontaktløst
- Vi var blant de aller første som aktiverte våre betalingsterminaler for bruk av kontaktløs kortbetaling. Fra dag 1 har våre ansatte vist kundene hvor enkelt det er å betale med kontaktløse kort, og da blir også kundene superpositive. Med andre ord en vinn-vinn situasjon for både kundene og oss. Kontaktløs betaling er tidsbesparende for oss, og kundene får en bedre handleopplevelse, sier Morten Ahlbom, økonomi- og IT sjef i Godt Brød Norge AS. Han legger til at selskapet også er klar til å tilby kontaktløs mobilbetaling så snart dette tilbys i markedet. Godt Brød har i dag 18 utsalgsteder i Norge, og omsetter for 175 millioner kroner årlig.
- Vi har i mange år hatt fokus på å få ned antallet kontantbetalinger, både fordi det tar tid og er lite hygienisk, men også for å redusere risikoen som er knyttet til oppbevaring av mye kontanter. Vi anbefaler derfor alle kundene våre å betale med kort, og helst med kontaktløse kort. De fleste av våre kunder er kvinner mellom 30 og 40 år, sier Ahlbom.
Halve Norge er klare
Nå viser en undersøkelse blant Norges befolkning, foretatt av TNS Kantar for BankAxept, at den yngre generasjonen ikke lenger er de eneste som foretrekker kontaktløs betaling. Nesten halvparten av Norges befolkning sier at de vil ta i bruk kontaktløs kortbetaling så snart de har mottatt et slikt kort fra banken sin. Ved utgangen av februar var det 2 millioner bankkunder somhadde mottatt et nytt kontaktløst BankAxept kort fra sin bank, en økning på hele 700 000 siden nyttår. Den kraftige økningen skyldes blant annet at kunder i flere banker fikk nye kontaktløse BankAxept kort ved nyttårsskiftet, fordi de gamle BankAxept kortene hadde utløpsdato ved nyttår. Innen 1. juli er det forventet at det vil være 3 millioner kontaktløse BankAxept kort i markedet.
- Vi ser at stadig flere nordmenn er i ferd med å trykke kontaktløs betaling til sitt bryst. Det skyldes nok at vi gjennom kontaktløs betaling har forenklet noe som allerede er enkelt, og dermed bidratt til en enda bedre kundeopplevelse. Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere butikker og kjeder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling. Dette gir et tydelig skifte i bruken av digitale betalingsløsninger i Norge og legger samtidig grunnlaget for innføring av kontaktløs mobilbetaling, sier Frode Riis-Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept.
En million per måned
I følge statistikk fra BankAxept er det nå en jevn økning i antall kontaktløse korttransaksjoner hver måned, og det er forventet at antallet vil passere en million per måned ved utgangen av mars. I februar ble det registrert nesten 900 000 kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept kort. Antallet ventes å stige betydelig fremover, etter hvert som nye kontaktløse BankAxept kort rulles ut i markedet i stort tempo og stadig flere utsalgssteder aktiverer sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling. Ved utgangen av mars forventes det at om lag 50 000 av landets betalingsterminaler er aktivert for slik bruk.
Raskere og enklere
Ved bruk av kontaktløse BankAxept-kort kan man betale uten å måtte sette kortet i terminalen og taste PIN-kode, for beløp under 200 kroner. Det er nok å holde kortet over betalingsterminalen. For høyere beløp er det også mulig å bruke kontaktløse kort, men da må det tastes PIN-kode. Foreløpig ser det ut for at det først og fremst er kaffebarer, barer, bakerier, cafeer og kantiner som har aktivert terminalene sine for bruk av kontaktløse kort. 58 prosent av terminalene som nå er aktivert for å ta imot kontaktløse kortbetalinger er innenfor ovennevnte kategorier utsalgssteder.
Undersøkelsen
Undersøkelsen som TNS Kantar har gjort for BankAxept, viser at trygt, sikkert og enkelt fortsatt er våre viktigste preferanser ved valg av betalingsmåte, og at kontaktløs kortbetaling oppfattes som det.
Over halvparten av de spurte oppgir at de har kort for kontaktløs betaling. Det stemmer bra med de faktiske tallene, som viser at det er 2 millioner kontaktløse BankAxept kort i det norske markedet.
60 prosent av de spurte sier at de har tatt i bruk kontaktløse kort ved betaling. Det stemmer også bra med transaksjonstallene som viser en stor vekst de siste månedene. 35 prosent sier at de bruker kontaktløs kortbetaling ukentlig, mens 15 prosent oppgir at de bruker kontaktløs kortbetaling hver dag. I takt med økningen av antall kontaktløse kort i markedet, og antall aktiverte betalingsterminaler for kontaktløs betaling, er det forventet at disse tallene vil øke betydelig i tiden fremover.
Nøkkelord
Kontakter
Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept, tlf: 922 46 335
Morten Ahlbom, økonomi- og IT-sjef i Godt Brød Norge AS, tlf: 466 64 246
Bilder
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom