Halvårsrapport 2015: Olav Thon Eiendomsselskap hadde 2,5 milliarder i resultat før skatter

Olav Thon Eiendomsselskap hadde et solid resultat i første halvår, på tross av lavere vekst i norsk økonomi. Konsernets resultat for første halvår økte til 2,55 milliarder kroner, godt hjulpet av verdiøkninger på konsernets eiendomsportefølje og renteavtaler på 1,9 milliarder kroner. Resultatet før verdiendringer økte med 7 prosent til 685 millioner kroner.

Norges ledende kjøpesenteraktør
Olav Thon Eiendomsselskap har i dag 96 kjøpesentre i eie og forvaltning . Markedsposisjonen er svært solid og i porteføljen inngår 6 av Norges største kjøpesenter  første halvår 2015. Butikkomsetningen i konsernets norske sentre, var i første halvår nesten 20 milliarder kroner.

Økte leieinntekter i eiendomsporteføljen
Leieinntektene i første halvår økte med 13 prosent fra i fjor, både som følge av nye eiendommer og ferdigstilte eiendomsprosjekter.

- Oljeprisfallet påvirker oss i beskjeden grad og første halvår preges av en god omsetningsvekst på kjøpesentrene og i konsernets leieinntekter. I forhold til første halvår i fjor har vi hatt en rentenedgang på 0,7 prosent poeng som også bidrar til resultatveksten, sier konserndirektør finans Arne B. Sperre.

Les hele kvartalsrapporten her

Halvårsrapport Hausmannskvartalene