Hair é vi er Norges beste firmanavn

“Hair é vi” har vunnet tittelen som Norges beste firmanavn 2017. Blant over 300 nominerte var det den lokale frisørsalongen i Florø som gikk helt til topps i årets kåring.

For fjerde år på rad har Gule Sider kåret Norges beste firmanavn. Blant over 300 nominerte firmanavn og 20 delfinalister har folket stemt frem sine favoritter til kåringen. Det har vært rekordstor interesse for årets kåring med over 13 000 stemmer på www.bestefirmanavn.no, noe som er en dobling fra fjoråret.

Hair é vi er firmanavnet som gikk helt til topps i år. Innehaver Trude Muri mottok i dag prisen, sammen med sine fem medarbeidere i sine lokaler i Florø.

- Dette er utrolig gøy, sier Muri. - Det er jo en kåring som dekker landet så jeg er ydmyk og veldig glad for prisen. Det som gjør det ekstra gøy å komme helt til topps er det store engasjementet vi har opplevd underveis i konkurransen blant kunder og bekjente. Tusen takk til alle som stemte på oss - det er vi veldig takknemlige for, sier hun.

Vil løfte frem de små lokale bedriftene
Bakgrunnen for kåringen er å løfte frem små- og mellomstore bedrifter som får lokalsamfunn til å blomstre over hele landet.

- Det er kjempegøy å se det store lokale engasjementet i denne kåringen, sier Renate Morken, kommunikasjonssjef for Gule Sider. - Vi ser masse kreative firmanavn blant mindre bedrifter over hele landet, og stor entusiasme blant befolkningen om å løfte frem sitt lokale næringsliv.

Et godt firmanavn er god markedsføring
Juryformann i kåringen er Merethe Nyvold Johannessen i det nordiske kreative byrået Patchwork.

- Vi har vært på leting etter et kreativt firmanavn som forteller noe hva bedriften leverer, og som samtidig gir positive assosiasjoner som gjør at det er et firmanavn man lett husker. På den måten vil firmanavnet fungere som god markedsføring for den bedriften det representerer, sier hun.

Juryens begrunnelse for kåring av Hair e vi som vinner:
Firmanavnet Hair é vi bruker den lokale dialekten i et ordspill som på en briljant måte forteller hva bedriften leverer. Det gir navnet humor og en elegant “snert”. Juryen likte navnet fra første stund og er stolte av å kåre Hair é vi til Norges beste firmanavn 2017!

De 10 firmanavnene som var med i årets finalerunde:

Kåre på kaia Café - Sjøvegan, Troms

Tana Musikk & Maskin Dansemusikk og gravearbeid - Tana, Finnmark