Hæren deltar med Brigade Nord på øvelse Northern Wind i Sverige

Øvelse Northern Wind gir Brigade Nord mulighet til å øve integrert sammen med allierte NATO-styrker i et høyintensitetsscenario under vinterforhold i nord.
Sjef Brigade Nord, brigader Lars Lervik og Brigade Nords sjefssersjant, sersjantmajor Morten Fosland.

Øvelsen er en internasjonal øvelse. Sverige er vertsland. De nordiske landene har gjort det enklere for sine militære styrker å øve og trene hos hverandre og øvelsen er med på å styrke det nordiske forsvarssamarbeidet (NORDEFCO). Øvelsen arrangeres i Norrbotten i perioden 18-27. mars. Både luft og bakkestyrker deltar. 339 skvadronen støtter som normalt brigadens operasjoner.

Trening av brigadesystemet og samvirkeoperasjoner på det taktiske nivået er det primære øvingsmålet. Summen av deltagende nasjoner, forsvarsgrener og kapabiliteter skaper en meget god arena for at Brigade Nord kan øve samvirkeoperasjoner i et multinasjonalt, fellesoperativt miljø.

Under øvelsen deltar Brigade Nord, forsterket av NATO-allierte britiske og amerikanske enheter. Motstanderen er en svensk brigade forsterket av finske styrker. Totalt deltar nærmere 10 000 soldater på øvelsen fra Norge, Finnland, Sverige, USA og Storbritannia. Brigade Nord med integrerte og underlagte allierte styrker stiller ca. 5000 soldater.

Media ønskes velkommen til å følge øvelsen fredag 22. mars. Det vil da bli mulighet til å møte øvingsleder, sjefen for den svensk-finske brigaden og sjef Brigade Nord, samt soldater fra alle de deltagende nasjonene.

Administrative føringer for medias deltagelse på Northern Wind:

Pressedag 22. mars Flytransport går fra Arlanda 0800. Samling 0715 (terminal og flightnummer er ikke ennå tilgjengelig). Returreisen går fra Kallax 1900. Samling 1800 (terminal og flightnummer er ikke ennå tilgjengelig). Det vil ikke være mulighet til å kun delta på returreisen fra Kallax.

Media kan også delta på pressedagen ved direkte oppmøte Kallax flyplass i Luleå. Seneste tidspunkt for oppmøte er 0900. Busstransport vil gå videre herfra. Ytterligere detaljer kommer senere.

Media må melde seg på pressedagen uavhengig av om de møter på Arlanda eller direkte ved Luleå/Kallax. Påmeldingen må inneholde: Navn, selskap/medie, personnummer, passnummer og ferdig utfylt vedlagt dokument, Request For Visit (RFV). Påmelding sendes til philip.simon@mil.se. Philip Simon, Presschef Kommunikationsavdelningen,

telefon: + 46 8 788 88 94, mobil: + 46 733 26 03 12

Øvrige besøk fra media under øvelsen Media som ønsker å besøke øvelsen på områder med militære restriksjoner utenom den 22. mars må også fylle ut vedlagt RFV og oversende denne til philip.simon@mil.se. Besøk fra norske medier utenom pressedagen 22. mars koordineres med oberstløytnant Per Espen Strande, talsperson Hæren strande@army.no, telefon +47 400 29 631.

For mer informasjon om øvelsen

www.forsvarsmakten.se/nw19 https://forsvaret.no/fakta/aktivitet/ovelser/northern-wind