GULLKULEN: Ny pris til beste oversatte krimroman

Krimfestivalen har opprettet en ny pris for beste oversatte krim utgitt på norsk i 2016. Prisen skal hete "Gullkulen" og på engelsk "The Golden Bullet". Forlagene melder nå på bøker til prisen, og den blir delt ut på Krimfestivalens åpningsdag den 9. mars.

"Gullkulen" skal gis til den beste oversatte krimromanen som er utgitt på norsk i 2016. Prisen vil dermed ikke være i konkurranse med Rivertonprisen som utdeles til beste norske krimroman. Sjefen for krimfestivalen Knut Gørvell sier følgende om opprettelsen av prisen: «Vi håper at "Gullkulen" kan stimulere forlagene til ytterligere satsing på kvalitetskrim, og vi er sikre på at det er mange gode kandidater til en slik pris.»

Juryen
Juryen er satt sammen av tre av Norges ledende krimeksperter: Ola Hegdal, Cis-Doris Andreassen og Fredrik Wandrup. Den skal først velge en liste på fem nominerte bøker og så peke ut vinneren.

Prisutdelingen
Listen over de fem nominerte bøkene til prisen vil bli offentliggjort 1. mars. På Krimfestivalens åpningsdag 9. mars vil vinneren bli annonsert, og "Gullkulen" for beste oversatte krimroman vil bli utdelt.

Kontakt i Cappelen Damm: Knut Gørvell
knut.gorvell@cappelendamm.no og 975 63 928