Gull til Tina Røe Skaar i Taekwondo

Allerede OL-klare Tina Røe Skaar fra Øvre Romerike Budo Senter tok en gullmedalje i Fujairah Open i taekwondo i dag.

Tina Røe Skaar

Tina som går i -73 kg klassen slo først Sanaz Shahbazi fra USA 7-6 i en jevn kamp, før hun gikk en imponerende finale der hun slo regjerende Olympiske mester fra London 2012, Milica Mandic fra Serbia. Mandic er i tillegg ranket som nummer 1 i verden i -73 kg på World Taekwondo Federation (WTF) sin rankingliste. Da tre runder var over stod det 10-5 til Tina og hun kunne innkassere nok en gullmedalje.

Dette er Tina’s tredje medalje i like mange mesterskap i år. I januar tok hun en gullmedalje i OL-kvalifiseringen og kvalifiserte seg dermed til OL. Sist uke vant hun en bronsemedalje i Tyrkia Open.

Da har tre av landslagutøverne konkurrert i varmen i De Forente Arabiske Emirater, og med gull til Richard Andrè Ordemann og bronse til John Asp i går, er det så langt blitt to gull- og en bronsemedalje til det norske taekwondo-landslaget.

Siste dag av Fujairah open er i morgen og da skal Mohammed Elhatri fra Tøyen gå i -87 kg, Marie Magnus fra Keum Gang Nesttun og Janike Lai fra Nesodden Taekwondo skal begge konkurrere i -57 kg.

Tina Røe Skaar

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.