Gull og sølv i Baltic Wushu Open 2015

4.10.2015 20:53 | Norges Kampsportforbund

Landslagsutøvere i wushu, Milos Joksimovic og Alex Vu fra Oslo Wushuklubb, sørget for to norske medaljer i det åpne baltiske mesterskapet som er Europas største åpne mesterskap i kinesisk kampkunst.

Milos Joksimovic. Foto: Raimon Bjørndalen

På mesterskapets første dag tok Milos Joksimovic gull i klassen changquan med poengsummen 9.22. I dag deltok Alex Vu i klassen shadolin senior herrer med 9,26 poeng, som holdt til sølvmedalje. De norske deltakerne kunne med dette reise hjem med to medaljer fra Europas største wushukonkurranse.

Milos Joksimovic, som har prestert godt i årets konkurranser gikk glipp av deltakelse i øvrige klasser i Baltic Open denne helgen på grunn av sykdom under oppholdet i Riga.

Begge utøvere deltok i det tradisjonelle europamesterskapet tidligere i år og endte opp med flere sterke topp 10-plasseringer. Under Norges Kampsportforbunds treningsleir i Kina denne sommeren deltok de også i Beijing International Wushu Competition hvor det ble flere sterke medaljer og prestasjoner på begge to. Samlet sett lover prestasjonene godt for EM i Bulgaria neste år.

Om wushu

Wushu kan spores helt tilbake til 3000 f.Kr., og er Kinas nasjonalsport. Innen wushu finnes to hovedretninger; den klassiske som inneholder rundt 500 ulike stilarter, og den moderne som er tilpasset som konkurranseidrett.

Kampsporten er anerkjent av IOC som olympisk idrett, men står ennå ikke på OL-programmet. Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet. Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedgrener; taolu (mønster) og sanshou (kamp).

Sanshou: Fullkontaktkamp hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre med slag, spark, grep og nedlegginger. Det finnes 11 vektklasser for herrer, og tre for kvinner. Kampen består av tre runder á to minutter på en matte/plattform som er 8 x 8 meter. Utøveren som vinner to runder, vinner kampen. Utøverne tildeles 3, 2, eller 1 poeng ut fra hvor avanserte teknikkene deres er.

Taolu: Oppvisningsidrett hvor utøveren viser wushu-teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Utøveren får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM i taolu.

Wushu

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.