Innovasjon Norge

Gull og glitter til norsk film om kultur og toleranse

Del
Filmen «The Proud Experience» har i snart et år rørt millioner av mennesker verden over. Nå har den vunnet gull i den prestisjefylte, internasjonale kommunikasjonsprisen SABRE Awards.
The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise
The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise

I konkurranse med tusenvis av bidrag fra Europa, Midtøsten og Afrika var det den norske filmen «The Proud Experience» som trakk det lengste strået i kategorien multikulturell kommunikasjon. SABRE Awards utdeling fant sted i London onsdag denne uken.

Ideen bak filmen var at VisitOSLO og Innovasjon Norge ønsket at noen som har opplevd at det kan være problematisk å være skeiv i landene de selv bor i, skulle få ta del i gleden Oslo Pride skaper i den norske hovedstaden. Kommunikasjonsbyrået Trigger tok utfordringen med å skape et konsept og filmen ble spredt i digitale kanaler sommeren 2018.

Siden da har «The Proud Experience» blitt vist over en million ganger i sosiale medier og delt av 5000 mennesker fra hele verden. Det igjen har generert 45.000 reaksjoner, kommentarer og delinger videre.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.facebook.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Vil vise Oslo som inkluderende

Oslo Pride-parade 2018 samlet nesten halvparten av byens befolkning på en eller annen måte i feiringen: Om lag 43 000 gikk i paraden og 250 000 mennesker sto gatelangs og så på. I filmen “The Proud Experience” får vi oppleve Oslo og paraden gjennom øynene til Kadir Telli (24) fra Tyrkia og det gifte paret Anna Grúňová (31) og Klára Slivoňová (32) fra Tsjekkia.

- Ved å vise fram Oslo og Oslo Pride gjennom Kadir, Anna og Kláras øyne, ville vi få fram hvor stolte vi er av den fargerike byen vår. Oslo er inkluderende, mangfoldig og åpen for alle, sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO.

Konseptet er en videreføring av “The Great Escape” fra 2017, da Visit OSLO satte i gang en redningsaksjon for å hjelpe kjæresteparet Sam og Mariela ut av en turistfelle i det overfylte museet Louvre i Paris. Filmen der paret fra New Zealand utforsker Oslo på 48 timer har blitt sett av flere millioner mennesker verden over, siden den ble sluppet. Også da var det Trigger som sto bak den kreative delen.

Eneste norske gullvinner

- Det er utrolig stas å ta hjem det eneste norske gullet i år, og ikke minst med en jobb som dette! Når en kampanje om Oslo vinner i kategorien multikulturell kommunikasjon, så synes jeg vi har truffet godt, sier Marianne Vågan, kundeansvarlig i Trigger.

Jon Erik Skaret var kreatør for «The Proud Experience» i Trigger. I dag jobber han som kreativ leder for Visit Norway i Innovasjon Norge reiseliv. Der fortsetter han å lage historier som skal skape reiselyst til Norge.

- Gull i Sabra er litt som å vinne EM i PR sier Skaret. - Det er dessuten ekstra givende å vinne med en jobb som viser det inkluderende og tolerante Norge. I en verden der kommentarfeltene hardner til, er det ekstra viktig å stå opp for det vi tror på.

Relanserte filmen 17. mai-helgen

Filmen «The Proud Experience» har i snart ett år levd et meningsfullt liv i digitale medier. På årets 17. mai fikk ble den løftet helt til topps igjen i Visitnorways kanaler, i forbindelse med den internasjonale dagen mot homofobi, transfobi og bifobi.

Gjennom hele helgen ble den delt aktivt gjennom Visit Norways sosiale medier og visitnorway.com. I tillegg ble den tradisjonelle rødfargen i Visit Norway-logoen byttet ut med regnbuefargene.

Resultatet ble nye 630 243 visninger og 1100 delinger, som resulterte i over 13 000 delinger. Dermed nådde filmens budskap om et tolerant Norge og om Oslo som en raus by full av kultur og mangfold enda flere.

- Kommunikasjonsgrep som dette er gull verdt for å nå ut med nye historier om Norge. Vi trenger å fortelle verden at vi har mye mer enn bare flott natur. Å vise fram norske kulturopplevelser har også enorm verdi for å skape reiselyst til Norge, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge

For mer informasjon:

Innovasjon Norge
Marianne Mork, Kommunikasjonsleder Visit Norway
Marianne.Mork@innovasjonnorge.no
+47 414 49 747

VisitOSLO
Sonja L. Birch-Olsen, Kommunikasjonssjef
sonja@visitoslo.com
+47 975 20 461

Trigger
Marianne Vågan, kundeansvarlig
+47 482 57 126

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise
The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise
Last ned bilde
The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise
The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise
Last ned bilde
The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise
The Proud Experience. Foto: Hans Kristian Riise
Last ned bilde
Bente Bratland Holm, Innovasjon Norge. Foto: Astrid Waller
Bente Bratland Holm, Innovasjon Norge. Foto: Astrid Waller
Last ned bilde
Christian Lunde, VisitOslo. Foto: Didrick Stenersen
Christian Lunde, VisitOslo. Foto: Didrick Stenersen
Last ned bilde

Lenker

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye