Grunnsteinen til Nye Deichmanske hovedbibliotek legges ned 3. februar

Nye Deichmanske hovedbibliotek begynner for alvor å gjøre seg synlig i Bjørvika. Grunnarbeidene var ferdig i august i fjor, råbygget er på vei opp og nå har prosjektet akkurat støpt ferdig gulvet i andre etasje. 3. februar skal Oslos ordfører og barn fra Oslo legge ned grunnsteinen til det som skal bli en ny møteplass og kunnskapsarena for hele byens befolkning.

Oslos ordfører vil, sammen med barn fra Oslo legge ned grunnsteinen til Nye Deichmanske hovedbibliotek 3. februar 2017. Foto Jiri Havran/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

– Vi gleder oss over å ha kommet så langt i byggeprosessen, og har satt av plass til å mure inn grunnsteinen i gulvet rett innenfor hovedinngangen i første etasje. Nå ser vi frem til å feire grunnarbeidene med en grunnsteinsseremoni som vil fokuserer på bibliotekets plass i et moderne kunnskapssamfunn, sier byggherre og direktør Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Skreddersøm fra første kubikkmeter betong

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg har nådd en viktig milepæl i prosessen frem mot et nytt hovedbibliotek i Bjørvika. Under utfordrende grunnforhold, har prosjektet boret 290 pæler gjennom vann og løsmasser og forankret dem i fast fjell. Pælene har en lengde på mellom 40-60 meter. Samtidig er 35 000 kubikkmeter med masse gravd ut for å gjøre plass til kjelleren som ligger om lag 3 meter under havnivå.

I mai 2016 startet arbeidet med selve råbygget. I dag har bygget fått gulv i andre etasje og strekker seg rundt 7.5 meter over bakkenivå. Nye Deichmanske hovedbibliotek er et unikt og utfordrende byggeprosjekt, som stiller store krav til detaljplanlegging, koordinering og gjennomføring.

– Dette har vært skreddersøm fra første kubikkmeter med betong, og sånn vil det også fortsette gjennom hele byggeperioden. Det er ingenting som repeterer seg i dette byggeprosjektet. Alle de fem etasjene samt kjelleren i bygget er ulike og ingen vinkler er rette, sier byggherre og direktør Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Et moderne folkebibliotek

Nye Deichmanske hovedbibliotek er et unikt og ambisiøst prosjekt som inngår som en del av Oslo kommunes byutviklingsprosjekt i Bjørvika. Sammen med det Nye Munchmuseet er byggingen av Nye Deichmanske hovedbibliotek Oslo kommunes største satsing på kulturbygg noensinne.

Biblioteket skal være ledende i utviklingen av det moderne folkebiblioteket. Det skal være en tydelig profilert kulturinstitusjon av høy kvalitet og med lav terskel, og en viktig kilde til kunnskap og kultur for et bredt publikum.

Biblioteket har som ambisjon å holde åpent alle årets dager og bli et fellesrom som alltid er tilgjengelig for alle i Oslo. Rundt 10 000 kvadratmeter står til disposisjon for publikum som blant annet får tilgang til lesesaler, studieceller, utstillinger, tidsmessig informasjonsteknologi, barneavdeling samt to store saler for debatter, film og konserter.

Fakta om bygget

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter og Atelier Oslo AS
  • Bruttoareal: 19 600 m2
  • Funksjonsareal: 13 560 m2
  • Antall etasjer: 5, med innskutte mesaniner og full kjeller
  • Byggeperiode: 2014 – 2019
  • Biblioteket åpner: 2020
  • Besøkstall:2 000 000/ år
  • Miljø: Energivennlig passivhus og 50 prosent reduksjon i Co2 utslipp i forhold til dagens byggepraksis.

Bilder og illustrasjoner til fri bruk for presse

Nye Deichmanske hovedbibliotek åpner for publikum i 2020 og har som ambisjon å holde åpent alle årets dager og bli et fellesrom som alltid er tilgjengelig for alle i Oslo. Illustrasjon: Lund Hagem/Atelier Oslo / Kultur- og idrettsbygg
Nye Deichmanske hovedbibliotek har fått gulv i 2. etasje og rager nå 7,5 meter over bakken i Bjørvika. Foto Jiri Havran/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Nye Deichmanske hovedbibliotek er et unikt og utfordrende byggeprosjekt, som har vært skreddersøm fra første kubikkmeter betong. Prosjektet stiller store krav til detaljplanlegging, koordinering og gjennomføring. Foto Jiri Havran/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.