Gründerselskapet N2 Applied vant prisen Serum Bærekraft 2017

McDonald's Norge og Nortura er initiativtakerne bak Serum Bærekraft 2017, som ble delt ut ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet 15. november.

– Tanken bak prisen, er at den skal gå til en person eller et selskap som utvikler nye bærekraftige løsninger innen mat og landbruk – uavhengig av hvor i verdikjeden denne treffer, sier Hilde Stenhaug Øverby, leder for kvalitet, innkjøp og bærekraft i McDonald’s Norge.

Kjempet om 100.000 kroner.

Det var totalt 18 nominerte til bærekraftprisen, som inneholder et stipend på kr 100.000,-. I sluttrunden var det seks kandidater som kjempet om den gjeve prisen. Disse var Adigo, Saga Robotics, Nofence, BioCHOS, N2 Applied og BioSort.

Det Kongsberg-baserte gründer-firmaet N2 Apllied trakk det lengste strået og ble derfor den første vinneren av Serum Bærekraftprisen.

– N2 Applied bidrar til å bringe verdens matproduksjon i en mer bærekraftig retning. Spesielt ønsker juryen trekke frem mulighetene for denne teknologien, også i den tredje verden. Mulighetene er store for integrasjon mot andre innovasjoner. Prosjektet er et genialt eksempel på et klimasmart landbruk, sier Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge.

«Møkkarevolusjon»

N2 Applied omtaler selv dette som en «møkkarevolusjon» for bonden. Selskapet anvender moderne prosessteknologi og norsk industri-erfaring fra professor Kristian Birkelands lysbueprinsipp og bidrar dermed til å frikople verdens matproduksjon fra det fossile kretsløpet.

-Det er veldig hyggelig at N2 Applied sin løsning blir anerkjent på denne måten. Vi er et jordnært gründer-selskap, som ønsker å bidra til mer bærekraftig matproduksjon. Denne prisen kommer godt med, sier Magnus Nyvold i N2 Applied.

McDonald's er en av Norges største restaurantkjeder, med 70 restauranter, og en årlig omsetning på over 1,5 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 2 800 medarbeidere, og er i 2018 kåret blant én av Norges arbeidsplasser. Vi motok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel; over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.