Gründerselskapet N2 Applied vant prisen Serum Bærekraft 2017

McDonald's Norge og Nortura er initiativtakerne bak Serum Bærekraft 2017, som ble delt ut ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet 15. november.

– Tanken bak prisen, er at den skal gå til en person eller et selskap som utvikler nye bærekraftige løsninger innen mat og landbruk – uavhengig av hvor i verdikjeden denne treffer, sier Hilde Stenhaug Øverby, leder for kvalitet, innkjøp og bærekraft i McDonald’s Norge.

Kjempet om 100.000 kroner.

Det var totalt 18 nominerte til bærekraftprisen, som inneholder et stipend på kr 100.000,-. I sluttrunden var det seks kandidater som kjempet om den gjeve prisen. Disse var Adigo, Saga Robotics, Nofence, BioCHOS, N2 Applied og BioSort.

Det Kongsberg-baserte gründer-firmaet N2 Apllied trakk det lengste strået og ble derfor den første vinneren av Serum Bærekraftprisen.

– N2 Applied bidrar til å bringe verdens matproduksjon i en mer bærekraftig retning. Spesielt ønsker juryen trekke frem mulighetene for denne teknologien, også i den tredje verden. Mulighetene er store for integrasjon mot andre innovasjoner. Prosjektet er et genialt eksempel på et klimasmart landbruk, sier Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge.

«Møkkarevolusjon»

N2 Applied omtaler selv dette som en «møkkarevolusjon» for bonden. Selskapet anvender moderne prosessteknologi og norsk industri-erfaring fra professor Kristian Birkelands lysbueprinsipp og bidrar dermed til å frikople verdens matproduksjon fra det fossile kretsløpet.

-Det er veldig hyggelig at N2 Applied sin løsning blir anerkjent på denne måten. Vi er et jordnært gründer-selskap, som ønsker å bidra til mer bærekraftig matproduksjon. Denne prisen kommer godt med, sier Magnus Nyvold i N2 Applied.

Første spadetak for ny McDonald’s-restaurant ved Sola28.8.2017 15:46Pressemelding

Det første spadetaket for den nye McDonald’s-restauranten på Sola tas av Sola-ordfører Ole Ueland og håndballprofilen Camilla Herrem. -Vi ser frem til at det første spadetaket endelig kan tas, og byggingen av den nye McDonald’s-restauranten kan begynne. Vi har fått mange henvendelser av folk som ønsker seg en McDonald’s nettopp her, og da er det ekstra hyggelig å kunne glede dem, sier franchisetaker Ronny Sigbjørnsen i McDonald’s. 50 nye arbeidsplasser til Stavanger-regionen Den nye McDonald’s-restauranten skal sysselsette om lag 50 personer, og rekrutteringen er allerede godt i gang. -Vi har fått inn mange gode søknader allerede, men søknadsprosessen er fortsatt åpen. Vi anbefaler derfor at alle som har et ønske om å jobbe med en verdenskjent merkevare, om å søke, sier Sigbjørnsen. McDonald’s ble tidligere i år kåret til Norges tredje beste arbeidsplass, og mottok hederspris for sitt arbeid med mangfold og inkludering av Great Place To Work-organisasjonen. Rykende ferske burgere klare