Grønt lys for sesong tre av «Vinterveiens helter»

150 millioner seere fra hele verden har hatt muligheten til å følge de norske bilbergerne i «Vinterveiens helter». Nå starter innspillingen av sesong tre.

Det var National Geographics internasjonale hovedkontor som i 2015 bestilte en serie om bilbergere på røft norsk vinterføre.

Siden har «Vinterveiens helter» - eller «Ice Road Rescue» som er den engelske tittelen - vært vist på TV i en rekke europeiske land og i Afrika.

Denne uka starter innspillingen av sesong tre, som kommer på skjermen i 2018.

Tidenes seersuksess

Som tidligere er det bilbergerne Thord Paulsen i Odda, Bjørn Lægreid i Eidfjord og far og sønn Jo Roger og Ole Henrik Blengsli i Overhalla som seerne får følge.

– Vi er veldig stolte over «Vinterveiens helter», og gutta har fått stadig voksende fanskare som har etterspurt nye episoder. Nå er vi glade for å kunne gi dem det, og for å kunne la bilbergerne vise fram det beinharde yrket sitt og fantastisk norsk natur til resten av verden, sier Anders Borge, norgessjef for FOX Networks Group, som eier National Geographic.

Det er ITV Studios Norge som produserer serien for kanalen.

– Dette er et stort og morsomt oppdrag for oss, og vi er helt sikre på at vi kommer tilbake med underholdende og interessante historier når vi nå skal dokumentere bilbergernes hverdag, sier administrerende direktør Eldar Nakken i ITV Studios Norway.

Første sesong hadde norgespremiere 31. august 2015, og er med sine 131 000 seere det mest sette programmet noensinne på den norske utgaven av National Geographic. De norske bilbergerne har vist seg populære i flere av markedene, og har utmerket seg i land som Sverige, Danmark, Bulgaria, Italia og Storbritannia.

Om serien

Vinterveiens helter er National Geographic Channels første dokumentarserie utelukkende fra Norge, produsert av ITV Studios Norge, for et internasjonalt publikum.

Dokumentarserien følger et knippe bilbergere gjennom en beinhard norsk vinter. Det typiske vinterværet fører ofte til ulykker, kolonnekjøring og tvinger selv femti tonns trailere av veien.

I Vinterveiens helter er tv-seerne flue på veggen når bilbergerne må ut på risikofylte redninger, konkurrere om oppdrag og støter på utfordringer med norske og utenlandske sjåfører.