Gro Mukta Holter // PUST - maleri og papirarbeider, Galleri Fineart 16.- 26. november 2017

Galleri Fineart har igjen gleden av å presentere en separatutstilling med den folkekjære kunstneren Gro Mukta Holter. Åpning torsdag 16.november kl. 18:00. Utstillingen åpnes av skuespiller Iselin Shumba. Dans ved Sigrid Vik.

Utstillingen Pust handler om de basale tingene i verden, som å puste og å leve.  Gro Mukta Holter arbeider innenfor et figurativt formspråk hvor tegningen er sentral.  Likevel har verkene noe nærmest utenomjordisk og svevende over seg.  Fargeskalaene understreker hennes feminine og poetiske tilnærming med en vakker palett av pastell ispedd overraskende neonfarger. Hun tar utgangspunkt i hverdagslige situasjoner, gjerne kombinert med elementer fra biologi og botanikk.

Kunstneren henter inspirasjon fra japansk magisk realisme, naturen, bevegelse og de nære ting. Som hvordan lyset siles gjennom trekronene, en båts duving på stille hav, rytmer, klanger, mennesker i relasjoner, men også den uendelige stillheten. Et gjennomgående motiv i Holters billedunivers er det sovende barnet. " Roen og tilstanden av det å "bare være", som jo er en naturlig del av barns kroppsspråk, oppfatter jeg som veldig sårbart og utrolig vakkert", sier Gro Mukta Holter.

Holter er opptatt av kroppens mekanismer - derav utstillingens tittel, Pust. Fra vi trekker vårt første til vårt siste åndedrag er kroppens bevegelser, våre handlinger og beslutninger i livet med på å påvirke pusten og omvendt. Med bakgrunn som danser vet Holter hvor viktig pusten er. Dansen og rytmen har hun tatt med seg inn i sitt billedunivers.  Dans er pust satt i system, og for meg er det å male det samme som å puste, sier kunstneren.  I samarbeid med danser Sigrid Vik har Holter laget en liten film som vil bli vist på utstillingen.  Pust inneholder rundt 30 malerier og et lite utvalg papirarbeider.

Gro Mukta Holters arbeider har unik fortellerstemme som berører et bredt publikum idet verkene hennes formilder det nære og menneskelige som vi alle kjenner oss igjen i. Hun opplever daglig tilbakemeldinger på mail, sosiale medier og til og med brev fra mennesker i alle aldre som blir beveget og rørt av hennes bildeunivers.

Holter er innkjøpt av en rekke offentlige institusjoner og private samlere og har mottatt Statens Kunstnerstipend og Oslo Kommunes kunst og kultur-stipend. Hun har utviklet prisvinnende kunst-designprosjekter internasjonalt og har opparbeidet seg et stort publikum på den nasjonale og internasjonale kunstscene de siste ti årene.