Grilling i borettslag og sameier

Gjensynsglede med sol og varme har kickstartet grillsesongen. Det fører til at mange styrer i borettslag og sameier får spørsmål om grilling på balkongen. Er det noen lover og regler som omfatter dette?

Foto: AVN Photo Lab, kjøpt av NBBL

Det fins ingen lover som omhandler grilling, verken i borettslagsloven eller i eierseksjonsloven. Det er opp til det enkelte borettslag eller sameie å bestemme regler for grilling i boligselskapet. Husordensreglene bør derfor inneholde punkter om dette.

Avhengig av forholdet i boligselskapet kan reglene inneholde et forbud mot grilling, regler om hva slags griller som kan benyttes og anvisning til steder hvor grilling er tillatt. Å bruke kullgrill på balkonger i boligselskaper er sjeldent lov. Mange tillater elektriske griller – noe som er det mest vanlige, mens noen også tillater gassgrill.

Grillkos kan bli til grillos

For å imøtekomme beboernes behov for grilling kan det være hensiktsmessig å etablere grillplasser på fellesarealer utendørs. Grillkos for deg blir fort til grillos for naboen. Marmorberget borettslag i Oslo har lagt ut info om grilling på balkonger på sin nettside. De oppfordrer til å tenke over hvor man plasserer grillen og vindretning i forhold til naboer.

Akkurat nå er det så stor skogbrannfare i enkelte kommuner at det har blitt innført forbud mot grilling. Varden melder at det f.o.m. 23. mai kl. 16.00 er forbudt med all bruk av åpen ild i Grenland grunnet brannfare, noe som er bestemt av brannsjefene.

Det viktigste er ganske enkelt å ta hensyn til andre og å fastsette retningslinjer som ivaretar brannsikkerheten og begrenser ulempene grilling i verste fall kan medføre. Vi ønsker alle en fortsatt god grillsesong!

I tredje episode av NBBLs podcast Boligpodden snakker vi mer om grilling i borettslag og sameier. Den kan du høre HER.

Foto: AVN Photo Lab, kjøpt av NBBL

Trær til glede og besvær11.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Nordmenn er glade i å gjøre det fint rundt seg, både inne i boligen og på uteplassen. Når sola for alvor gjør seg til kjenne etter en mørk vinter, blir utearealene en like viktig ramme som interiøret. Trær og busker vokser og blomstrer til glede fordi det er vakkert, men også fordi det skjermer mot innsyn fra naboen. Men for noen kan akkurat de samme trærne være til irritasjon fordi det hindrer utsikt og fører til skygge på uteplassen.