Coop Norge

Grillfeberen herjer som aldri før

Del

Med sommervarme og strålende sol over store deler av landet, selges det grillmat som aldri før. Coop har solgt grillmat for over 100 millioner kroner de siste ukene, og nå setter leverandøren Fatland inn doble skift for å kunne produsere nok grillmat til kundene.

Butikksjef Disserud har aldri opplevd maken til interesse som for Coop grillpølsen. Foto: Coop.
Butikksjef Disserud har aldri opplevd maken til interesse som for Coop grillpølsen. Foto: Coop.

- Denne kjøledisken var full i går formiddag, i dag tidlig var den nærmest tom. Alle skal grille i sommervarmen, sier butikksjef Rune Disserud ved Extra Kallerud.

Coop har i Grill Perfekt-serien solgt grillmat for over 100 millioner kroner den siste måneden, og spesielt pølser og burgere går det svært mye av. Etter at Coop stakk av med prisen for «Norges beste grillserie» med den nye serien Grill Perfekt Street Food, og fikk gullmedalje og Norges beste grillpølse for Coop grillpølse under NM i kjøttprodukter, har produsent Fatland måttet doble skiftene for å kunne produsere nok pølser og burgere til kjeden.

- Prisvinnerne rives ut av hyllene, og selv om Fatland har doblet skiftene for pølser og burgere kan vi ikke garantere å levere nok, sier Hege Berg-Knutsen, leder for egne merkevarer i Coop.

Berg-Knutsen forteller at Coop har solgt 80 % flere av Coops grillpølser så langt i grillsesongen sammenlignet med i fjor. Burgersalget har økt med 55 %. 

- Nordmenn flest legger pølser og burgere på grillen, men også vår nye grillserie «Grill Perfekt low and slow» selger godt. Vi har allerede solgt 12 tonn av disse tre produktene, og spesielt det nye produktet «tomahawk» av storfe er populær, sier hun.

Butikksjef Rune Disserud har fått en ny forsyning av Coops grillpølser, men regner med at hyllen tømmes raskt.

– Jeg har aldri opplevd maken til interesse for ei grillpølse. Sommervarmen ser ut til å vare en stund til, og med det perfekte sommerværet håper jeg leverandør klarer å lage nok slik at vi fortsatt kan ha fulle hyller, sier han.

10 på topp på grillen:

• Grillpølser – 69 %
• Burger – 56 %
• Svinekoteletter/sommerkoteletter – 52 %
• Ferdigmarinerte/krydrede grillprodukter – 41 %
• Kyllingfilet – 40 %
• Grønnsaker/vegetarmat – 38 %
• Spesialpølser – 37 %
• Svinebiff/filet – 35 %
• Biff av storfe – 35 %
• Rød fisk – 30 %

Kilde: Grillundersøkelsen er utført av analyseinstituttet YouGov for Matprat i juli 2016. 1006 personer fikk spørsmål om hvilke råvarer de pleier å grille.

Kontakter

Bilder

Butikksjef Disserud har aldri opplevd maken til interesse som for Coop grillpølsen. Foto: Coop.
Butikksjef Disserud har aldri opplevd maken til interesse som for Coop grillpølsen. Foto: Coop.
Last ned bilde

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,6 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg saker fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom