Gresskar-rush til Halloween

Oktober er gresskar-måneden fremfor noen. NorgesGruppens butikker forventer å selge gresskar for 4 millioner kroner denne måneden. Ingen tvil om at Halloween er rett rundt hjørnet.

Halloween-gresskar. (Foto: Bama 2017/Baard Henriksen)

Fra en tilnærmet null-omsetning for 8-9 år siden, så har gresskarsalget steget år for år. Riktignok har veksten flatet ut litt de siste par årene, men forbruket vokser fortsatt og når sitt absolutte toppunkt i oktober. Mye takket være den relativt ferske Halloween-tradisjonen, selvfølgelig, men vi bruker gresskaret til mer enn dekorasjon.

- Nordmenn begynner å få øynene opp for gresskaret som mat. Det kan brukes til alt fra supper og stuinger til kaker og paier, sier kategoriansvarlig for frukt og grønt, Pål Westby.
- I NorgesGruppens butikker selger vi 6-7 ulike sorter gresskar, både pynte/dekor-gresskar, mat-gresskar og typiske Halloween-gresskar. Sistnevnte kan også brukes til mat, men de fleste kjøper dem nok for å lage lykter til Halloween-feiringen i slutten av måneden.

Og det er ingen tvil om at det primært er Halloween som har ført til gresskar-veksten. Omtrent 90 prosent selges uken før Halloween. Totalt forventer NorgesGruppen å selge over 300 tonn gresskar i oktober, og det aller meste er norsk produksjon.

- Selv om mange kjøper gresskar først og fremst for å lage Halloween-lykt, så oppfordrer vi til å også bruke gresskaret til mat. Det er både sunt og smaker godt, og du slipper å kaste fullgod råvare, sier Pål Westby.

Vil du vite mer om gresskar, bruksområder og næringsinnhold? Mer informasjon finner du på frukt.no og bama.no.

Halloween-gresskar. (Foto: Bama 2017/Baard Henriksen)

Vi skal tilby alt fra den rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, bidra til et variert og sunt kosthold, og vise ansvarlighet fra jord til bord.

Forretningsidéen til NorgesGruppen er å være et ledende handelsforetak innenfor forbruksvarer i Skandinavia med hovedfokus i Norge. Kundenes behov skal være selskapets rettesnor, og vår virksomhet skal være basert på langsiktighet, tillit, kompetanse, effektivitet og lønnsomhet i hele verdikjeden.

Våre ledende konsepter i dagligvare er KIWIMENY, SPAR og JokerDeli de LucaMIX og Jafs er våre ledende servicehandelskonsepter.