Gresskar-rush til Halloween
Fra en tilnærmet null-omsetning for 8-9 år siden, så har gresskarsalget steget år for år. Riktignok har veksten flatet ut litt de siste par årene, men forbruket vokser fortsatt og når sitt absolutte toppunkt i oktober. Mye takket være den relativt ferske Halloween-tradisjonen, selvfølgelig, men vi bruker gresskaret til mer enn dekorasjon.
- Nordmenn begynner å få øynene opp for gresskaret som mat. Det kan brukes til alt fra supper og stuinger til kaker og paier, sier kategoriansvarlig for frukt og grønt, Pål Westby.
- I NorgesGruppens butikker selger vi 6-7 ulike sorter gresskar, både pynte/dekor-gresskar, mat-gresskar og typiske Halloween-gresskar. Sistnevnte kan også brukes til mat, men de fleste kjøper dem nok for å lage lykter til Halloween-feiringen i slutten av måneden.
Og det er ingen tvil om at det primært er Halloween som har ført til gresskar-veksten. Omtrent 90 prosent selges uken før Halloween. Totalt forventer NorgesGruppen å selge over 300 tonn gresskar i oktober, og det aller meste er norsk produksjon.
- Selv om mange kjøper gresskar først og fremst for å lage Halloween-lykt, så oppfordrer vi til å også bruke gresskaret til mat. Det er både sunt og smaker godt, og du slipper å kaste fullgod råvare, sier Pål Westby.
Vil du vite mer om gresskar, bruksområder og næringsinnhold? Mer informasjon finner du på frukt.no og bama.no.
Nøkkelord
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noBilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom