NorgesGruppen

Gresskar-rush til Halloween

Del

Oktober er gresskar-måneden fremfor noen. NorgesGruppens butikker forventer å selge gresskar for 4 millioner kroner denne måneden. Ingen tvil om at Halloween er rett rundt hjørnet.

Halloween-gresskar. (Foto: Bama 2017/Baard Henriksen)
Halloween-gresskar. (Foto: Bama 2017/Baard Henriksen)

Fra en tilnærmet null-omsetning for 8-9 år siden, så har gresskarsalget steget år for år. Riktignok har veksten flatet ut litt de siste par årene, men forbruket vokser fortsatt og når sitt absolutte toppunkt i oktober. Mye takket være den relativt ferske Halloween-tradisjonen, selvfølgelig, men vi bruker gresskaret til mer enn dekorasjon.

- Nordmenn begynner å få øynene opp for gresskaret som mat. Det kan brukes til alt fra supper og stuinger til kaker og paier, sier kategoriansvarlig for frukt og grønt, Pål Westby.
- I NorgesGruppens butikker selger vi 6-7 ulike sorter gresskar, både pynte/dekor-gresskar, mat-gresskar og typiske Halloween-gresskar. Sistnevnte kan også brukes til mat, men de fleste kjøper dem nok for å lage lykter til Halloween-feiringen i slutten av måneden.

Og det er ingen tvil om at det primært er Halloween som har ført til gresskar-veksten. Omtrent 90 prosent selges uken før Halloween. Totalt forventer NorgesGruppen å selge over 300 tonn gresskar i oktober, og det aller meste er norsk produksjon.

- Selv om mange kjøper gresskar først og fremst for å lage Halloween-lykt, så oppfordrer vi til å også bruke gresskaret til mat. Det er både sunt og smaker godt, og du slipper å kaste fullgod råvare, sier Pål Westby.

Vil du vite mer om gresskar, bruksområder og næringsinnhold? Mer informasjon finner du på frukt.no og bama.no.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Halloween-gresskar. (Foto: Bama 2017/Baard Henriksen)
Halloween-gresskar. (Foto: Bama 2017/Baard Henriksen)
Last ned bilde

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst Allé 12-14
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våde kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
Vi har ulike kjedekonsepter i det norske markedet; lavprisbutikker, supermarkeder og distriktsbutikker. Våre konsepter i dagligvare er KIWI, MENY, SPAR og Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs er servicehandelskonseptene.

Ca. 1 800 dagligvarebutikker over hele landet, hvorav ca. 1 020 er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører. Effektiv varelevering gjennom ASKO og et godt vareutvalg skal sikre kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.

NorgesGruppen sysselsetter 28 000 ansatte i egeneid virksomhet og nærmere 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.

Følg saker fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom