Gresskar - skrekkelig sunt

Gresskarlykter skal snart lyse opp på trappene våre. Prognosene i år tilsier at det vil bli omsatt ca. 200.000 stk. eller 1.000.000 tonn via dagligvarehandelen. Det er i tillegg til det som selges i blomsterbutikkene. Hvert av disse gresskarene inneholder ca. 3 kg. mat som vi oppfordrer til å ta i bruk

Gresskar finnes i mange forskjellige varianter. Sorten som populært blir kalt Halloweengresskar, veier vanligvis ca. 5 kg. men de kan også bli kjempestore. Verdensrekorden er på hele 1.054 kg. dyrket frem i Sveits av gartneren Ben Meier i 2014.

- Hvert av disse gresskarene inneholder ca. 3 kg. mat som vi oppfordrer til å ta i bruk, for eksempel i en gresskarsuppe, sier Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Og hva passer vel bedre etter en tur ut i det mørke og kalde været enn en deilig varm suppe? http://www.frukt.no/oppskrifter/supper/gulrot--og-gresskarsuppe/

Næringsrik Halloweenpynt

Mange bruker nok gresskaret til pynt, men ikke like mange husker å spise av denne sunne grønnsaken som er i sesong akkurat nå.

- Gresskarkjøttet er rikt på fiber, kalorifattig og har et høyt innhold av kalium. Den oransje fargen på kjøttet avslører at gresskaret også er en kilde til betakaroten som omdannes til vitamin A i kroppen, sier ernæringsrådgiver Cathrine Frisvold i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Vitamin A bidrar til å opprettholde normal hud og normalt syn. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen, mens protein bidrar til vekst i muskelmasse. Gresskarkjernene må heller ikke glemmes. De kan ristes og brukes som snacks. Kanskje kan de være en gave til «knask eller knep»-barna som kommer på besøk. Pakk ristede gresskarkjerner i engangshansker, og du har skummel, morsom og sunn snacks å dele ut. Sammen med «skumle» klementiner blir du helten i nabolaget for både små og store.

Gresskarkjernene er næringsrike. De inneholder protein og fiber som holder deg mett, og er rike på magnesium som opprettholder normal muskelfunksjon og reduserer tretthet og utmattelse, samt mange andre stoffer som er godt for kroppen.

Gresskaret er både smakfullt og veldig sunt, og bør spises i tillegg til å bidra som Halloweenpynt.

Flere typer matgresskar

I tillegg til de klassiske, oransje Halloweengresskarene finnes det mange andre gode matgresskar. De mest kjente er Butternut, Hokkaido og Muskat. Butternut kalles også flaskegresskar på grunn av sin karakteristiske form. Hokkaido er favoritten blant mange, som med sin søtlige smak gir perfekt grunnlag for flere matretter. Spesielt populært i asiatiske retter.

Les mer om de ulike sortene og finn gode gresskaroppskrifter på frukt.no.

Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, tlf. 952 83 171, e-post: gerd.byermoen@frukt.no

Flere hundre tusen slike vil snart lyse opp hagene våre.

Stiftelsen Opplysningskontoret for frukt og grønt har som formål å spre matglede og øke folks kunnskap om frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge. Vårt mål er "5 om dagen" til alle, som vil bidra til en sunnere og friskere befolkning.

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår bildebank.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt