Green Friday på fredag: Hver andre nordmann stoler ikke på butikkenes rabatter

Fredag er det duket for Green Friday – vårens svar på Black Friday. Mer enn hver andre nordmann tror butikkene lurer deg når de annonserer med salg og rabatter, viser fersk meningsmåling.
Are Vittersø

Black Friday er årets ubestridt største handledag i norske butikker. Men vårens vakreste handledag – Green Friday, fredag 26. april – er heller ikke en dårlig dag for gode kjøp.

En oversikt fra pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no sine mer enn 2500 overvåkede, norske nettbutikker, viser at gjennomsnittlig prisnedgang på de 12.000 mest populære produktene på Green Friday i fjor, var 17 prosent. Samtidig gikk 13 prosent av de samme produktene opp i pris denne dagen.

-Det er krevende å holde oversikt i pris- og rabattjungelen. Spesielt på store handledager, som nå på fredag, er det viktig at kundene forbereder seg grundig før de kjøper. Sjekk prishistorikken, og sammenlign priser og produktegenskaper før du handler. Mye er billig, men mange butikker øker også prisene på populære varer, er rådet fra daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.

Tror butikkene jukser

Han viser til en landsomfattende forbrukerundersøkelse, som analyseselskapet Opinion nylig har gjennomført for Prisjakt.no, der mer enn halvparten (56 prosent) svarer at de ikke stoler på butikkenes prisannonsering, og stort sett tror at butikkene jukser med sine markedsførte rabattsatser.

-Varehandelen er en kampanjedrevet bransje, og prismarkedsføringen er ikke alltid like lett å bli klok på, kanskje spesielt på store, internasjonale kampanjedager som Black Friday og Green Friday. Derfor er jeg ikke overrasket over at bare én av fire i undersøkelsen sier at de  stoler på at førprisen som butikkene oppgir når de annonserer med salg eller rabatter, er reell, sier Are Vittersø.

Undersøkelsen viser at befolkningen under 30 år er de mest godtroende, mens skepsisen til butikkenes salgsmarkedsføring stiger jevnt og trutt mellom 30 og 60 år.

Stor prisnedgang i fjor

Prisjakt-sjefen oppfordrer likevel norske forbrukere til å jakte grundig på gode tilbud på Green Friday, selv om bare to prosent av de som besvarte spørreundersøkelsen oppga at de hadde kjøpt varer til nedsatt pris på Green Friday.

-Det er unektelig og dokumenterbart gode penger å spare på gode kjøp denne dagen. Mange kategorier og produkter hadde i fjor samme prisnedgang som under Black Friday. Spesielt gjelder det for TV’er, løpe- og fritidssko, hodetelefoner, mobiltelefoner og lap-tops, hvor man i snitt kunne spare mellom 15 og 19 prosent denne fredagen i fjor. På en AppleTV (32GB/4th Generation) kunne man spare hele 32 prosent på å handle på Green Friday, sammenlignet med dagen før, sier Vittersø.

Bruker ikke prisgaranti

Prisjakt-sjefen har også et siste tips til prisbevisste nordmenn:

-En rekke butikker og kjeder opererer med prisgaranti, altså at de garanterer laveste pris, og lover mellomlegget tilbake dersom du finner samme eller tilsvarende produkt til en lavere pris hos en konkurrent. I vår undersøkelse svarer bare to av 10 bekreftende på at de har benyttet seg av denne muligheten til å spare penger, sier han.

-Her oppfordrer butikkene oss til å være bevisste, og sjekke prisene opp mot hva konkurrentene tilbyr. Et godt tips er å sette opp et prisvarsel etter at du har handlet, og la det ligger der en stund for å se om varen går enda mer ned i pris.

Hvis det skjer, kan du faktisk gå tilbake til butikker, henvise til prisgarantien, og få penger tilbake. Noen butikker åpner for det i inntil 60 dager etter handelen, sier Are Vittersø.

Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

Green Friday 2018, gjennomsnittlig rabatt på kategorinivå:

TV – 19%

Sneakers / Fritidssko – 18%

Løpesko  - 18%

Hodetelefoner – 18%

Mobiltelefoner – 16%

Laptops – 15%

Spillkonsoller – 14%

Jakker – 14%

Nettbrett – 14%

Parfymer – 10%

(Kilde: Prisjakt.no)

Fra Opinions forbrukerundersøkelse: I hvilken av disse kampanjeperiodene/salgsdagene har du kjøpt varer til nedsatt pris?

Januarsalg – 51%

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.