Gratulerer med dagen! 17. mai på NRK 2019

17. mai-rutinerte Nadia Hasnaoui leder tv-sendingen fra Slottsplassen i Oslo, i hovedstadens gater tar reporter Christian Strand pulsen på folkelivet, mens Ida Kjøstelsen debuterer som kommentator for barnetoget. På radio blir det mer fest og jubel fra hele landet, med Kaja Figenschou, Mari Garås Monsson og Tuva Fossum Fellmann.
Kommentator Ida Kjøstelsen, programleder Nadia Hasnaoui og reporter Christian Strand lover full dekning av barnetog og folkefest fra alle kanter av landet under årets feiring av nasjonaldagen. Foto: NRK/Ole Kaland.

Nasjonaldagen feires over hele landet med barnetog, is og korpsmusikk. På slottsbalkongen i hovedstaden står kongefamilien og hilser folket, og rundt i hele Norge står reportere klare for å la oss oppleve feiringen både på radio, tv og nett.

Programleder for TV-sendingene på Slottsplassen er Nadia Hasnaoui, som tidligere har ledet flere 17. mai-sendinger, blant annet jubileumssendingen i 2014.

– Vi har tenkt til å trekke noen linjer mellom generasjonene med fokus på hva demokrati og ytringsfrihet betyr for Norge. Blant annet får vi besøk av Miljøagenten Penelope Lea, som vi voksne kanskje kan ha noe å lære av, og ZombiLars-gjengen kommer til oss for å snakke om hva de vet om nasjonaldagen. Dessuten kommer russepresidenten fra både 1975 og 2019 for å snakke om russefeiring før og nå, forteller hun.

Nasjonaldagsfeiringen på NRK byr også på festrapporter fra nordmenn i utlandet, og 17. mai-quiz både på NRK1 og nrk.no.

17. mai-debutanter

Reporter Christian Strand, kjent fra Forbrukerinspektørene og Ukeslutt, skal rapportere fra folkefesten for første gang i år. Det blir alt fra øyeblikk med festglade barn i barnetoget til innblikk i 17. mai- feiringer som hittil har skjedd bak lukkede dører, avslører han.

– Men det jeg kanskje gleder meg aller mest til, er å delta i gardistenes tradisjon med gatedans ved Universitetsplassen, bare jeg finner meg en hyggelig dansepartner som er villig til å danse med meg, smiler Strand.

Han røper også at det faktisk er aller første gang han ikler seg bunad. Herre-bunaden blir også et av temaene når tre kjente politikere tar på seg finstasen for å gjeste sendingen på Slottsplassen.

Ny kokk for anledningen er sushikokk og restauranteier Jonathan Romano, som skal gi folket sine beste råd for god mat og feststemning på nasjonaldagen.

– En mest mulig hyggelig 17. mai får du hvis du planlegger i god tid. Få gjerne med deg familie og venner til å bidra, så kan du stresse ned og nyte dagen, sier Romero, som opprinnelig er sushikokk.

Ida Kjøstelsen er ny kommentator for barnetoget. Hun er mest kjent som programleder i NRK Radio, blant annet i Nitimen, Reiseradioen, Norgesglasset og P1+.

– Det blir spennende og litt skummelt å holde styr på barnetoget med 116 skoler og 60 000 barn, men mest artig. For meg er NRK på 17. mai nasjonal dugnadsånd på sitt beste, med innslag fra hele Distrikts-Norge, til og med fra utlandet, sier Kjøstelsen med ærefrykt om debuten.

Fest på radio

Nasjonaldagens radiosendinger ledes av Kaja Figenschou og Mari Garås Monsson, mens Tuva Fossum Fellmann er utegående radioreporter i hovedstaden. Alle tre er kjente radiostemmer fra henholdsvis NRK P1+, Nitimen og NRK P3, men nye i nasjonaldagssendingen på NRK Radio.

Trioen lover høy festfaktor fra by og bygd over hele landet, blant annet med statsministeren på direktelinje fra Bergen og vekking med Grieg-musikk fra russebuss i Bærum.

– Det blir hjelp å få om du trenger det også, sier Tuva Fossum Fellmann.

– Jeg stiller med medbrakte pølser på termos, gnagsårplaster og tips til hvordan du får vekk flekker og klin fra bunaden, sier Fellmann, som selv nettopp fikk fjernet en tyggis som satt fast etter siste gang hun brukte bunaden.

NRKs hovedsendinger på 17. mai 2019:

NRK1 og NRK TV: Klokken kl. 07.50 -14.00. Sending fra Slottsplassen.

NRK2 og NRK TV: Klokken 10.20 - 14.00. Barnetoget i sin helhet.

NRK P1 og NRK P1+: Klokken 06.00 - 11.45. Nasjonaldagsfeiring fra hele landet.

Disse leder årets 17. maisendinger på NRK: (f.v) På radio: Programlederne Mari Garås Monsson og Kaja Figenschou, radioreporter Tuva Fossum Fellman. På TV: Programleder Nadia Hasnaoui, reporter Christian Strand og kommentator Ida Kjøstelsen. Foto: NRK/Ole Kaland.
Programlederne Mari Garås Monsson og Kaja Figenschou og radioreporter Tuva Fossum Fellman gir deg nasjonaldagsfeiringen på radio. Foto: NRK/Ole Kaland.
Jonathan Romano er nasjonaldagens nye NRK-kokk. Den kjente sushikokken skal varte opp med koldtbord, pølsevarianter, pavlova og isdessert med en litt ny vri. Foto: NRK/Ole Kaland.

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK