Graphiq er Norges beste kreative gründerbedrift

Graphiq fra Oslo er vinner av Creative Business Cup Norge, som kårer Norges beste bedrift innen kreativ næring. Selskapet, som har utviklet et webbasert kollektiv med frilans-designere som lager nettsider, presentasjoner, logo, illustrasjoner og animasjoner, går videre til den internasjonale finalen i København.
Graphic vinner førsteprisen i Creative Business Cup Norge. Foto: Julie Ryland

-Seieren er en flott anerkjennelse og gir oss en mulighet til å nå nye høyder internasjonalt, sa Jakob Palmers i Graphiq, som vant Creative Business Cup Norge i dag.

Den norske finalen ble arrangert under Startup Extreme i Bergen der fem semifinalister kjempet om å gå videre til den internasjonale finalen i København i november. Der konkurrerer den norske vinneren med 60 andre nasjoner.

Spennende ny teknologi

-Jeg er svært imponert over vinneren Graphiq og de andre finalistene i årets konkurranse. Mye har skjedd innen kreativ næring i Norge de siste årene, og det reflekteres i høy kreativ standard, gode forretningsideer og spennende ny teknologi. Vi har tro på at Graphiq vil nå langt i den internasjonale konkurransen, sier Margit Klingen Daams, jurymedlem og ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.

Globalt potensial

Creative Business Cup Norway 2017 gjennomføres som et samarbeid mellom 657 i Oslo, Innovation Dock i Stavanger, Inkubator Salten i Bodø og Work-Work i Trondheim.
Formålet er å styrke kreative gründere i startfasen. Vinneren viser høy grad av kreativitet og presenterer et forretningskonsept med stort markedspotensial. Konkurransen ble første gang arrangert i Norge i 2015. I fjor vant Pinhole fra Tromsø for sin hjertemonitor for barn og nyfødte.

Creative Business Cup ble etablert som en nasjonal konkurranse av Center for Kultur og Opplevelse (CKO) i København i 2010, og som internasjonal konkurranse i 2012. Premien er både økonomisk og forretningsmessig støtte.

Juryens begrunnelse

-Vinneren er rigget for fremtiden, og har bevist sitt konsept på en veldig overbevisende måte. Graphiq er en sterk bedrift som kombinerer både høy kvalitetskontroll og digital automasjon, og forsterker friheten som ligger i delingsøkonomien ved å koble kreative talenter med bedrifter, skrev juryen i sin begrunnelse.

Finalistene i år

• Graphiq  - Oslo. Et webbasert kollektiv med frilans-designere som lager nettsider, presentasjoner, logo, illustrasjoner og animasjoner.
  • Qnippsit  - Oslo. Utvikler en app som gir deg mulighet til å tjene penger på din Instagram-profil.
  • Ope  - Stavanger. Et modulært møbelsystem som kan bygges om. Komponentene er laget for å vare, for å gjenbrukes og i siste runde resirkuleres.
  • Ctrl Events  - Bodø. En app som gir deg oversikt og kjøpsmuligheter til arrangementer, klubber og konserter på ditt hjemsted.
  • PineLeaf Studio  - Trondheim. Utvikler strategi-spillet Dwarfheim der fire spillere konkurrerer i nåtid.

Juryen besto av:

Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge

Anniken Fjelberg, medgründer og eier av Superblaise, medgründer og styreleder i 657 Oslo og medgründer av UT: Studentbyrå. Investor.

Joachim Levin, medgründer, partner og forretningsutvikler av UT:Studentbyrå, kreativ direktør i Superblaise.

Espen Gabrielsen, partner og konsulent i Nordcap AS. Medgründer av TV2 Sumo.

Graphic vinner førsteprisen i Creative Business Cup Norge. Foto: Julie Ryland
Anniken Fjelberg delte ut førsteprisen i Creative Business Cup til Jakob Palmers i Graphiq. Foto: Julie Ryland
Graphiq vant Creative Business Cup Norge. Foto: Julie Ryland