GPTW-kåring 2018: FINN vant pris for samfunnsansvar

- En viktig pris vi ble veldig glade for og selvfølgelig svært stolte over å motta, sier Kristin Sætevik, direktør for organisasjonsutvikling og kommunikasjon i FINN.
VIKTIG PRIS FOR FINN: FINN vant spesialprisen for "fremragende praksiser innen samfunnsansvar" under GPTW-kåringen tirsdag 20. mars. Det er Kristin Sætevik, direktør for organisasjonsutvikling og kommunikasjon i FINN, svært glad og stolt over. Foto: Caroline Roka - FINN.

I forbindelse med kåringen av Norges beste arbeidsplasser gir Great Place to Work (GPTW) hvert år ut en spesialpris som tar for seg et element av det å skape en god arbeidsplass. Under årets utdeling tirsdag 20. mars, var spesialprisen dedikert til "fremragende praksiser innen samfunnsansvar", og fire arbeidsplasser - Socco, Abbvie, Sopra Steria og FINN, var nominert.

Kriteriene for kåringen var som følger:

De virksomhetene som lykkes med sitt samfunnsansvar bygger en helhet rundt hvem de er, hva de gjør og hvordan de ønsker å bidra utover sitt daglige virke. De tar utgangspunkt i egne medarbeidere, deres kraft, engasjement og ideer. Målene er likevel tydelig. Initiativene henger tett opp mot organisasjonens virke. Gjennom å spille på sine egne styrker og kompetanse, bidrar de ikke bare til et bedre samfunn, men de bygger stolthet, bidrar til læring og gir opplevelse av mening.

FINN, som også ble kåret til Norges fjerde beste arbeidsplass (kategorien 200-499 ansatte), stakk tilslutt av med årets spesialpris, med følgende jurybegrunnelse:

FINN.no er en stor og kjent norsk aktør, og de tar sitt ansvar på alvor. Dette selskapet har latt engasjementet til sine medarbeidere få blomstre gjennom at de har blitt involvert i å utforme hvilke prosjekter det skal satses på. Omvendt julegave, FINN hjerterom, kampanje mot havplast og samarbeid med Blå Kors er noen eksempler på at det å ha en gjennomtenkt CSR-strategi gir resultater. FINN er i stand til å la medarbeiderne selv både drive frem og eie praksisene, i tillegg til at de er tett knyttet til selskapets innovasjon. Denne koblingen mellom kjernevirksomheten og praksisene innenfor samfunnsansvar gir ekte engasjement, og dette er med på å vise at FINN har en kultur preget av oppriktighet og entusiasme.

Jannik Krohn Falck, CEO - Managing Partner, i Great Place To Work, sier han er imponert over hvordan FINN jobber med samfunnsansvaret sitt.

- FINN imponerer i hvordan de har tatt tilbakemelding på våre analyser og løftet fokus på safunnsansvar. De har i mange år jobbet godt med dette, men de siste par årene har de virkelig styrket seg. Det er ikke bare omfanget i hva de gjør, men det vikitge er hvofor de gjør det de gjør og hvordan de gjør det. De knytter alt til deres virksomhet og verdier. Måten de jobber med dette er strukturert, men samtidig medarbedierdrevet og de klarer å skape stort engasjement i det de setter i gang. Samfunnsasvar er blitt en integrert del av strategien og kulturen, og de er alltid på søken etter å forbedre seg, også på dette, sier Korhn Falck.

Viktig pris for FINN
Ifølge Kristin Sætevik, direktør for organisasjonsutvikling og kommunikasjon, er dette en svært viktig pris for FINN.

​​- Dette er en pris vi ble veldig glade for og selvfølgelig svært stolte over å motta. Det er en stor ære. I FINN har vi jobbet aktivt med å bli tydeligere på hvilket samfunnsansvar vi har.  FINN har en stor og viktig rolle i det norske samfunnet gjennom sine tjenester - som befolkningen bruker mer eller mindre hver eneste dag, og vi i FINN ønsker at vi gjennom vårt samfunnsansvar skal forsterke det vi er aller best på - nemlig å hjelpe folk hjelpe hverandre. Det er miljøvennlig, smart, økonomisk og føles nyttig, sier Sætevik:

- Prisen tydeliggjør også at aktivitetene våre, som Havplast-kampanjen, arbeidet med å øke statusen til  brukt gjennom #likebrabrukt og julegavekampanjen "Kjøp en brukt julegave", Hjerteromfondet, pluss det FINN-brukerne sparer miljøet for via handel gjennom våre markedsplasser, er av stor betydning. I tillegg handler det også om alle de herlige historiene som vi skaper der ute i samfunnet -  hvordan vi hjelper folk med å finne den riktige jobben, drømmeboligen, litt ekstra inntekter og drømmeleken til jul!

- Et klart konkurransefortrinn
Sætevik mener også at det å være en bedrift som tar sitt samfunnsansvar på alvor, er svært viktig i dagens arbeidsmarked.

- Sett fra et HR-perspektiv, så er det også en viktig pris. I dagens arbeidsmarked kan de attraktive talentene velge arbeidsplasser fra øverste hylle. Undersøkelser har vist at i konkurransen om talentene, så er det å være en arbeidsplass som har tydelige meninger og som genuint bryr seg om hvilken innvirkning man har på samfunnet, et klart konkurransefortrinn. At vi tydeliggjør samfunnsansvaret vårt og tar en aktiv rolle, har også en stor effekt på arbeidsmiljøet vårt. Vi som jobber i FINN er stolte av det vi gjør og bidrar med, og alle er involvert og engasjert i dette arbeidet. Vi er så heldige som får muligheten til å være med og bidra på en slik måte, det er gøy, nyttig og utrolig givende.