Testerne

Google Pay eller Apple Pay? Sistnevnte kan gi rentesmell

Apple Pay og Google Pay er en suksess for bankene som er med i betalingstjenestene, men du som forbruker risikerer å få en kostnadsoverraskelse fra over halvparten av kredittkortene tilgjengelig i Apple Pay. Bare kortene fra Nordea og Sbanken kommer her godt ut. Testerne mener i sin helhet at Google Pay kommer bedre ut som betalingstjeneste enn Apple Pay. Google Pay er mer tilgjengelig som betalingsløsning og vil ha et større og mer variert antall tilbydere for sin betalingstjeneste.
Bruk av Google Pay i terminal. Kilde: Google

Få kredittkort tilgjengelig i Apple Pay - Google Pay kommer betydelig bedre ut

Apple Pay ble tilgjengelig i juni og betalingstjenesten har fått mye oppmerksomhet i media. Det samme har Google Pay fått etter sin Norgeslansering i starten av måneden. Både Apple Pay og Google Pay har egenskaper som kan gjøre hverdagen vesentlig enklere for forbrukerne ved at de enkelt kan erstatte lommeboken og fysiske betalingskort. Betalingstjenestene gjør kjøp i butikk, netthandel og i apper enklere for forbrukerne. Men når det gjelder kredittkort i Apple Pay er det fortsatt kun kortene til Santander Consumer Bank, Sbanken og Nordea i dagens norske marked som er tilgjengelig. Til forskjell har Google Pay allerede ved lanseringen i Norge med seg et større antall banker og korttilbydere for betaling i terminal, i tillegg har flere banker erklært at deres kunder vil få tilgang til betalingstjenesten i løpet av kort tid. Og betaler du med Google Pay på nett eller i app kan du velge blant mange kort. Testerne liker Googles åpne holdning til tilbydere, noe som gagner forbrukeres valgmuligheter og brukervennlighet.

- Fra og med nå kan brukere koble sine kreditt- og debetkort fra de bankene vi har et samarbeid med til Google Pay én gang, for å utføre trygge, raske og smidige betalinger i flere millioner steder i Norge og rundt i verden. Norge blir det 25. landet i verden der Google Pay tilbyr en friksjonsfri måte å utføre betalinger på», sier Florence Diss, Googles ansvarlige for Commerce Partnerships i EMEA til Testerne.no.

Testerne merker seg også at blant annet storbanken DnB samt bankene i SpareBank 1 og Eika holder seg utenfor begge betalingstjenestene, noe som kan virke lite kundevennlig selv om de tilbyr Vipps til sine kunder.

Gebyrfri bruk og samme vilkår som annen betaling

Ingen av bankene hvor man kan betale med Apple Pay og Google Pay oppgir at de har noen egne gebyrer for bruk av betalingstjenesten alene. Det er heller ikke noen fordeler ved de forskjellige kredittkortene som bortfaller ved bruk. Blant annet opplyser Santander og Nordea til Testerne at betaling i Apple Pay regnes som varekjøp, som vil si at det er gebyrfritt ved bruk i Norge, samt at ingen fordeler bortfaller. Testerne merker seg at om du betaler i utenlandsk valuta påløper et valutagebyr på omkring 1,75 %, men dette er vanlig ved kjøp i utenlandsk valuta. For selve bruken av betalingstjenesteneer det derfor ingen banker som har noen spesielle endringer i vilkårene for sine kredittkort.

Når det gjelder Apple Pay finnes det likevel en del ulemper slik den tilbys i dagens marked. Kortutvalget er lite og ved over halvparten av kredittkortene som er tilgjengelig med Apple Pay kan man få en rentesmell. Santander opplyser at kredittkortene Gebyrfri Visa, Flexi Visa, Santander Red og Manchester United Visa kan knyttes opp mot Apple Pay. Nordea har to kredittkort tilgjengelig med Apple Pay, i tillegg til deres debetkort. Sbanken har også et kredittkort tilgjengelig for Apple Pay og et debetkort. Det vil si at det er totalt kun 7 tilgjengelige kredittkort for Apple Pay. Av disse kan hele 4 kredittkort gi deg en renteoverraskelse.

av kredittkort kan gi deg renteoverraskelse i Apple Pay - Nordea og Sbanken kommer godt ut

For 4 av 7 kredittkort i Apple Pay faller det reklamerte rentefritaket bort hvis man ikke betaler hele det fakturerte beløpet innen forfallsdatoen. Det vil si at renten vil løpe allerede fra dagen man gjorde varekjøpet. Dermed kan man risikere å sitte igjen med uforutsette store låneutgifter etter kort tid. Med disse kredittkortene er det derfor viktig å betale tilbake alt man skylder innen første fakturaforfall, hvis ikke kan man få renteoverraskelse. Denne rentepraksisen sier Nordea og Sbanken til testerne at de ikke har.

Våre renter løper kun på det beløpet som ikke blir betalt ved første ordinære forfall. Det er altså enkel renteberegning vi har. Sier Christian Steffensen til Testerne, Kommunikasjonsdirektør i Nordea.

Testerne har i over seks år vurdert en rekke kredittkort, både fordeler og ulemper samt den reelle kostnaden ved bruk. Og vi har blitt brukt som eksperter på kredittkort av ulike mediehus. Vi ser at ved bruk av alle Santanders kort kan du risikere en renteoverraskelse dersom ikke hele regningen blir betalt ved forfall. Banken reklamerer med 50 dagers rentefri betalingsutsettelse, men rentefritaket faller bort om du ikke tilbakebetaler innenfor rentefri periode. Dette kan være en forvirrende og lite opplagt rentepraksis for forbrukerne. Finansavisen og Testerne skrev en større sak om bortfall av rentefritak tidligere i år.

Over halvparten av de relativt få kredittkortene Apple Pay for tiden har tilgjengelig i Norge kan derfor by på utfordringer for forbrukerne som benytter seg av denne betalingstjenesten hvis man ikke er påpasselig med å lese vilkår og betingelser for de kredittkortene man velger.

Flere banker vil bli med i Google Pay

Testerne ser at brukerne av Google Pay også har mulighet til å legge inn lojalitet- og kundekort av ulike slag i appen, slik at man ikke går glipp av kundefordeler når man betaler. I tillegg til de andre fordelene de måtte få fra sitt betalingskort. Dette er en fin og enkel løsning for å kombinere kjøpsfordeler for forbrukerene. Google opplyser til Testerne at i tillegg til bankene som var klare på lanseringsdatoen i starten av måneden, vil også Danske Bank komme til å inkludere sine bankkort i Google Pay og at Google Pay-betaling i butikk dermed vil bli mulig også for deres kunder snart.

- Vi er i samtale med flere andre norske partnerbanker, og målet er å gjøre Google Pay tilgjengelig til så mange forbrukere som mulig, sier Google til Testerne.

Lars Jacob Balchen DaleSamfunnsøkonom

En engasjert samfunnsøkonom som liker detaljer.

lars@testerne.no

Bruk av Google Pay i terminal. Kilde: Google
Google Pay, Kilde: Google
Apple Pay med Nordea, kilde og fotograf: Nordea
Last ned bilde
Florence Diss, Googles ansvarlige for Commerce Partnerships i EMEA. Kilde: Google
Kilde: Testerne AS

Om Testerne

Testerne
Ullern Allé 41

21 94 47 34https://www.testerne.no/i-media/

Testerne ble skapt tilbake i 2012 med et ønske om å bidra til at norske forbrukere enkelt kan finne produkter som passer best til sine behov og ønsker, slik at de får mest mulig ut av sin personlige økonomi.

Derfor tilbyr vi gratis og transparente forbrukernettjeneste som er åpne for alle, hvor vi tester og sammenligninger produkter. I tillegg tilbyr vi tips og informasjon.

TESTERNE har ved flere anledninger blitt benyttet som eksperter på lån, kredittkort og forsikring av ulike mediehus som Finansavisen, Hegnar.no, Dagbladet.no, ABC Nyheter og Klikk.no.

Testerne liker å grave dypt i undersøkelsene, og gjør dermed ofte interessante og for mange overraskende funn som kan ha betydelig påvirkning på lommeboken til forbrukerne.

- Norges mest brukte lån- og kortsammenligner siden 2012. Over 600.000 nordmenn benytter seg årlig av våre tjenester.

Følg pressemeldinger fra Testerne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Testerne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Testerne