GOOGLE KJØPER CHILENSK SOLENERGI FRA ACCIONA

Google og ACCIONA har inngått avtale om at solcelleanlegget El Romero Solar i den chilenske Atacama-ørkenen skal levere fornybar energi til Google i Chile.

Dette er Googles første kontrakt for kjøp av fornybar energi i Latin-Amerika. Kontrakten løper til 2030, med mulighet for fem års forlengelse. I Norge gjorde Google et tilsvarende grep da de i juni 2016 inngikk en avtale med BlackRock, Zephyr og Norsk Vind Energi for å forsyne sine europeiske datasentre med fornybar energi. Avtalen i Chile hjelper Google å nå sitt mål om at virksomheten i løpet av 2017 utelukkende skal drives med fornybar energi, og er i tråd med ACCIONA sin strategi om å jobbe med store selskaper som ønsker å redusere karbonavtrykket sitt.

El Romero Solar-anlegget er bygget, eies og drives av ACCIONA sin energidivisjon. Anlegget er det største i sitt slag i Latin-Amerika og består av 776 000 fotovoltaiske moduler fordelt på mer enn 1,5 millioner m2, som tilsvarer 211 fotballbaner. Anlegget er koblet på det chilenske sentralnettet og har en maksimal kapasitet på 247 MWp, hvorav opp til 80 MW skal forsyne Googles datasenter i Quilicura.

El Romero Solar sto ferdig i 2016, etter en byggeperiode på kun 13 måneder, og ACCIONA har investert i underkant av 350 millioner dollar i anlegget. El Romero Solar ligger i Vallenar i Atacama-ørkenen, vel 60 mil nord for Chiles hovedstad Santiago. Dette er blant de områdene i verdens med høyest solinnstråling.

Foruten El Romero Solar har ACCIONA også bygget ut avsaltingsanlegg, vindkraft og motorveier i Chile.

ACCIONA er et spansk entreprenør- og energiselskap med 33 000 ansatte fordelt på virksomhet i mer enn 30 land. Selskapets infrastrukturdivisjon er totalleverandør av store, komplekse infrastrukturprosjekter innen transport (vei, bane, havner, broer, tuneller) vannforsyning og kraftproduksjon. ACCIONAs energidivisjonen planlegger, designer, bygger og driver ulike fornybarprosjekter, både egne og for tredjepart, og selger også fornybar kraft i markedet. ACCIONA har en målsetting om å være verdens mest bærekraftige selskap, og i 2016 var ACCIONAs virksomhet karbonnøytral.