Google fyller 20 år

Hipp hurra, i dag er Google 20 år! Mye har skjedd i løpet av de årene (veldig mye). Behovene og vanene våre har endret seg, og derfor utvikler også stadig Google seg. Men vårt mål er det samme som det var ved oppstarten for 20 år siden: å gjøre verdens informasjon universelt tilgjengelig og nyttig for folk.

Google så dagens lys i september 1998, i en garasje i California, der Stanford-studentene Larry Page og Sergey Brin hadde en ide om å organisere all verdens informasjon og gjøre den tilgjengelig for alle. Resultatet ble ble søkemotoren Google, og for å feire bursdagen kan du i dag ta en virtuell tur til den originale garasjen – og besøke den (nesten!) slik den var for 20 år siden.

Vi feirer selvsagt også dagen med en bursdags-Doodle, og et tilbakeblikk på 20 av de mest minneverdige Doodlene i løpet av vår historie. Husker du for eksempel PAC-MAN-Doodlen eller den første organiske Doodlen?

Mye har endret seg siden Google ble stiftet, i dag er for eksempel Google Søk tilgjengelig på mer enn 150 språk, og Google stenger ikke når Larry og Sergey drar på Burning Man, slik det var i 1998. Våre fremskritt innen maskinlæring på tvers av Google gjør i dag produktene våre stadig smartere og nyttigere – fra kart, oversettelse, foto og mye mer.

• Sju av våre tjenester har i dag mer enn en milliard aktive brukere: Søk, Gmail, Google Maps, YouTube, Chrome, Android og Google Play.
  • Hvert år gjøres det flere tusen milliarder Google-søk. Mer enn halvparten av dem gjøres med mobilen.
  • 15 prosent av alle søk har aldri blitt søkt etter før. Nevnte vi at det søkes flere tusen milliarder ganger på Google hvert år? Dette er helt utrolig.
  • Autocomplete-funksjonen sparer brukerne for omtrent 200 år med tasting – hver eneste dag.
  • I 1998 besto internett av 25 millioner nettsider. I dag indekserer Google flere hundre milliarder nettsider, med mer informasjon enn alle verdens biblioteker til sammen.
  • Gmail ble lansert 1. april 2004. Det var en dato vi kunne truffet bedre med, for med 1GB lagringsplass – rundt 250 ganger mer enn andre e-postleverandører på den tiden, var det mange som trodde det var en spøk.
  • Hvert minutt lastes det opp mer enn 400 timer video på YouTube.
  • Google Assistent er tilgjengelig på mer enn 500 millioner enheter globalt, og innen utgangen av året på mer enn 30 språk - inkludert norsk.
  • Google Maps har kartlagt mer enn 220 land og områder i verden, og Street View-bilder er tilgjengelig fra 87 land - alt fra Taj Mahal til Trolltunga.
  • Google Maps tilbyr navigasjonshjelp i 199 land, for mer enn 55 millioner km vei – med andre ord 142 turer til månen og tilbake igjen. Du kan velge mellom sykkel, bil, kollektivtrafikk eller til fots. På veien altså. Ikke til månen.

Dette er Google:

• Søkemotoren Google ble grunnlagt av Larry Page og Sergey Brin i 1998.
    Navnet er et ordspill på den matematiske betegnelsen “googol”, som betyr tallet 1 etterfulgt av 100 nuller.
  • «To Google» ble i 2006 offisielt et verb i Oxford English Dictionary, som betegnelsen på å bruke søkemotoren Google for å finne informasjon på internett.
  • Det mest populære norske Google-søket i fjor var «valgomat».
  • I dag har Google en hel rekke produkter i tillegg til søkemotoren, og syv av dem har mer enn en milliard aktive brukere: Søk, Gmail, Google Maps, YouTube, Chrome, Android og Google Play.
  • I 2005 ble Alphabet opprettet som morselskap for Google og flere andre, mindre selskaper.

Last ned bilde
Her, i garasjen til Susan Wojcicki (hun er i dag YouTube-sjef) startet Google for 20 år siden.
Last ned bilde

Om Google Norge

Bryggegata 6 - Aker Brygge

Følg pressemeldinger fra Google Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Google Norge