Google Assistant og Sonos-integrasjon klart til smarthjem-markedet

Taleassistenter og åpne grensesnitt er med på å øke farten i smarthjem-markedet. Get merker allerede stor interesse fra kundene sine til å koble løsningene fra det deleiede datterselskapet Futurehome til produkter som Google Home og Sonos.
Foto: Futurehome

Den siste måneden har Get og Futurehome rullet ut oppdateringer som lar smarthjem-kundene lett integrere både Google Assistant og hele Sonos-systemet (via IFTTT.com) med resten av det smarte hjemmet.

Forventer at Google Assistant øker salget av smarthjem-produkter

Ifølge Juniper Research så vil 55% av amerikanske hjem, over 175 millioner husstander ha en talestyrt assistent installert innen 2022. Allerede nå kan vi nordmenn enkelt snakke til hele sitt uten å måtte bruke telefonen. Hvis Google hører deg kan du skru av lyset, justere varmen, sette stuen i filmmodus, låse døren og spørre om det er noen vinduer som er åpne. Som er bare noen av funksjonene du har gjennom din egen stemme. Get og Futurehome har lenge vært en del av Google sitt utviklingsprogram og dermed sett mulighetsrommet som finnes i skjæringspunktet mellom smarte hjem og taleassistent-løsninger.

I sommer brukte en av teknikerne i Futurehome deler av fritiden sin på å gjøre løsningene kompatible med Google Assistant.

-       En god kollega i Futurehome har en seks år gammel datter som elsker å kunne åpne garasjen ved å snakke med Google Assistant for å hente sykkelen sin, og kona hans bruker den hver kveld for å sette riktig stemningslys når barna har lagt seg, forteller Erik Stokkeland, CEO i Futurehome.

Mange nordmenn har allerede et sett med smarte produkter hjemme, og de får stadig fler. I Futurehome merker vi at den generelle interessen for smarte hjem øker, men også at interessen for koblet «alt sammen» øker mye. Det gir mange en økt verdi av de smarte løsningene når man kan få flere av investeringene til å kommunisere. Når man allerede har brukt mye penger på et trådløst høyttalersystem burde veien være kort til å kjøpe en smart hub som øker nytteverdien på det du allerede har.

-       Det de eller fleste bruker Google Home mest i dag er å nettopp å styre hjemmet sitt, med stemmen, sier Stokkeland.

Integrerer Sonos i smarthjem-løsningene

If This Then That (IFTTT) er en skybasert tjeneste som Futurehome støtter. Nå i dag kan man kjøpe et oppkoblet produkt nesten hvor som helst og sjansen er stor for at du kanskje allerede har et produkt kan integreres mot IFTTT. Eksempler på dette kan være Phillips Hue lyspærer, Logitech Harmony universalfjernkontroll eller en Netatmo værstasjon. For eksempel kan du få huset til å lukke takvinduet hvis værstasjonen merker at det begynner å regne. IFTTT lar deg knytte smarthus opp mot hundrevis av andre oppkoblede produkter og tjenester.

-       Taleassistent-løsningene kommer til å øke farten i smarthus-markedet, sier Michal Hika, Head of Smart Homes and Businesses i Get.

Etter hvert som mange får seg trådløse høyttalersystemet hjemme blir også terskelen for å koble ting sammen lavere. Futurehome har allerede koblet sitt system opp mot Sonos gjennom IFTTT slik at du kan be hjemmet ditt om å dempe lyset og sette på den spillelisten med jazz du liker aller best. Hvis man ønsker å ta det videre kan du få Sonos-høyttalerne dine til å spille av en egen lyd eller sang når det ringer på døren eller hvis du ikke har lukket døren til kjøleskapet skikkelig.

Om Futurehome

Futurehome er en norsk teknologi start-up stiftet i 2013. Selskapet har 18 ansatte, og gir kunder komplette smarthjem-løsninger på en fleksibel plattform som lett kan utvides etterhvert som kunder ønsker mer avanserte tjenester. Teknologien er basert på åpne industristandarder, og kan integreres mot en rekke 3. parts leverandører. Get eier majoriteten av aksjene (51%) i Futurehome og de opprinnelige grünerne og ansatte har de resterende. Futurehome fortsetter som selvstendig enhet, og alle gründere og ansatte er med på reisen videre.

Om Get

Get er en ledende fiberbasert bredbånds- og innholdsleverandør med 850 medarbeidere. Selskapet har de siste årene investert flere milliarder kroner i nett og infrastruktur, og har vært en viktig bidragsyter til at over en halv million husstander i dag har tilgang til et fiberbasert bredbåndsnett. Videre har Get de siste årene vunnet en rekke «best-i-test» priser for brukervennlighet, innovative produkter og god kundeservice.

Foto: Futurehome
Foto: Futurhome