Godt resultat i tredje kvartal for KLP

- Solid avkastning - God vekst og lønnsomhet i datterselskapene
Sverre Thornes, Konsernsjef

Avkastningen på kundenes midler ble på 1,5 prosent i tredje kvartal og 4,6 prosent hittil i år. God avkastning i aksjemarkedet og eiendom har bidratt mest til resultatet hittil i år.

– Vi er glade for at vi nok en gang kan legge frem et sterkt resultat. Avkastningen på våre kunders pensjonsfond er godt over den avkastning vi har garantert, og våre kostnader er lave. Det skaper verdier for våre kunder og eiere, sier konsernsjef Sverre Thornes i KLP.

Markedssituasjon i pensjonsmarkedet
KLP har en god vekst i pensjonskapitalen som forvaltes for kundene på offentlig tjenestepensjon. Det er små bevegelser i kundemassen, men den pågående kommune- og regionreformen kan føre til mindre endringer og selskapet følger dette tett.

KLP satser på digitalisering og robotisering for å møte morgendagens forventninger til gode digitale opplevelser fra eiere, kunder og medlemmer. Målet er å tilby de mest relevante, enkle og effektive digitale tjenester til selskapets kunder. KLP har allerede sett gode resultater fra robotisering.

I bedriftssegmentet er det fortsatt interesse for overgang til innskuddspensjonsordning, og det er gledelig å konstatere at flere av disse velger KLP som leverandør. KLP Bedriftspensjon har også hatt god vekst i porteføljen med pensjonskapitalbevis etter at Forbrukerrådet lanserte pensjonsmodulen "gebyrsjekken" hvor KLP har de laveste kostnadene.

En kommunal pensjonskasse har valgt KLP Forsikringsservice som leverandør av pensjons- og aktuartjenester. Det er den første kunden KLP har vunnet med en ny løsning for selvstendige pensjonskasser.

Vekst i datterselskaper
Datterselskapene i KLP har samlet bidratt med et overskudd på 262 millioner kroner hittil i år. Alle virksomhetene kan vise til god vekst og høy kundetilfredshet.

Norges ledende indeksforvalter
KLP Kapitalforvaltning er Norges ledende indeksforvalter. Veksten i forvaltningskapitalen viser at kundene vektlegger god avkastning, lave kostnader og en klar etisk profil. 65 milliarder kroner forvaltes på vegne av eksterne investorer og personkunder ved utgangen av tredje kvartal. Netto nytegning i KLPs verdipapirfond fra konserneksterne kunder utgjorde 5,7 milliarder kroner hittil i år.

Fra 1. november kan norske privatpersoner plassere sparepenger i en ny og forbedret individuell pensjonsspareordning, "nye IPS". Dette er sparing med skattefordel som er øremerket til pensjonstilværelsen. KLP kommer best ut av Finansportalens gebyrsjekk og har de laveste totalkostnadene for sparing i IPS.

Nøkkeltall etter tredje kvartal 2017
Verdijustert kapitalavkastning 4,6 prosent
Bokført kapitalavkastning 3,1 prosent
Premieinntekter (uten tilflyttede reserver) 23,8 milliarder kroner